KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
   2006/április
KRÓNIKA
• N. N.: Hibaigazítás
• N. N.: Képtávíró
• N. N.: A 37. Magyar Filmszemle díjai
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Hullámzó Balaton Játékfilmek
• Forgách András: Személyes kozmoszok Halász, Szemző, Szaladják – háromkirályok
• Vaskó Péter: Honderű Új filmvígjátékok
• Hirsch Tibor: Más a mese Kisjátékfilmek
• Báron György: Feltételes megállók, végállomások Dokumentumfilmek

• Lengyel László: Pókok és legyek Szabó István: Rokonok
• Gelencsér Gábor: Szegény barbárok Móricz-filmek
• Takács Ferenc: Szerelem és pénz Jane Austen-adaptációk
• Darab Ágnes Zsuzsa: Amikor kilóg az asztalláb Nevelőnők a filmvásznon
• Varró Attila: Fúriák az angolparkban A brit horror és a nők
• Köves Gábor: A változatosság kedvéért Ang Lee-portré
• Hahner Péter: A hőskor után Ang Lee: Túl a barátságon
• Molnár Gál Péter: Bolond világ A Marx fivérek
• N. N.: A Marx fivérek filmjei
MÉDIA
• Vízer Balázs: Póz, csajok, satöbbi A videoklip mesterei
• Reményi József Tamás: Hattyú és klitorisz Tévékritika
KRITIKA
• Dániel Ferenc: Az író mint társtettes Bennett Miller: Capote
• Stőhr Lóránt: A bírálás édes gyönyöre Bacsó Péter: De kik azok a Lumnitzer nővérek?
• Pápai Zsolt: Zsák a foltját Benoit Delépine – Gustave de Kervern: Aaltra
• Muhi Klára: Régi idők orosz focija Ifj. Alekszej German: Nagypályások – Garpastum
• Kriston László: „Amikor az ember még misztérium volt” Beszélgetés ifj. Alekszej Germannal
KÖNYV
• Palotai János: A pillanat embere Friedmann Endre albumai
LÁTTUK MÉG
• Ardai Zoltán: Az időjós
• Vincze Teréz: Mária Magdolna
• Horeczky Krisztina: A szavak titkos élete
• Mátyás Péter: A leggyorsabb indián
• Vízer Balázs: A belső ember
• Köves Gábor: Casanova
• Vízer Balázs: Pénz beszél
• Wostry Ferenc: Motel
• Horeczky Krisztina: Befejezetlen élet
• Kárpáti György: Rózsaszín párduc

             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Fábri Zoltán 100 (Gyűjteményes kiadás II.)

Benke Attila

Dúvad, 1960. Szereplők: Bessenyei Ferenc, Medgyesi Mária, Bitskey Tibor. 92 perc.

Húsz óra, 1965. Szereplők: Páger Antal, Görbe János, Szirtes Ádám, Őze Lajos. 108 perc.

Utószezon, 1966. Szereplők: Páger Antal, Szendrő József, Rajz János. 119 perc.

A Pál utcai fiúk, 1968. Szereplők: Anthony Kemp, Törőcsik Mari, William Burleigh. 104 perc.

Isten hozta, őrnagy úr! 1969. Szereplők: Latinovits Zoltán, Sinkovits Imre, Venczel Vera. 96 perc. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Filmarchívum.

 

Fábri Zoltán (1917-1994) olyan nagy rendezőkhöz mérhető, mint John Ford, Orson Welles, Jean Renoir, Ingmar Bergman vagy Akira Kurosawa, akik több filmtörténeti korszakban alkottak, és nyitottak voltak a filmnyelvi és műfaji újításokra. Fábri a második világháború előtt kezdett el a filmrendezői pálya iránt érdeklődni, majd a sematizmus korszakában rendezhette meg első filmjeit, hogy az 1956-os forradalom környékén az őszintébb, realista drámákkal (Körhinta, 1956, Hannibál tanár úr, 1956, Édes Anna, 1958) szerezzen magának hírnevet. A mérnöki pontossággal dolgozó Fábri a hatvanas években még a modernista időrendfelbontásos filmformával és a szubjektív realizmussal is kísérletezett (Nappali sötétség, 1963, Húsz óra, 1965, Utószezon, 1966), ám a hetvenes években Bergmanhoz hasonlóan visszatért a hagyományosabb történetmeséléshez. A Magyar Nemzeti Filmarchívum legújabb kiadványa az izgalmas kísérletező korszak digitálisan felújított örökzöldjeit tömöríti.

A rendező születésnapjának évfordulójára kiadott gyűjtemény második részében a modern filmművészetet képviselő Húsz órát és Utószezont a Bessenyei Ferenc jutalomjátékát dicsérő Dúvad (1960), a Molnár Ferenc klasszikus ifjúsági regényét feldolgozó A Pál utcai fiúk (1968) és a Miloš Forman groteszkjeit idéző Örkény István-adaptáció, az Isten hozta, őrnagy úr! (1969) fogják közre. A restaurálás remekül sikerült: a képek tűélesek, a hang kiváló és a digitális fényelésnek köszönhetően például A Pál utcai fiúk éjszakai jelenetei az újdonság erejével hatnak. Kár, hogy csak ez utóbbi film és az Isten hozta, őrnagy úr! élvezhetők 16:9-es képarányt támogató kijelzőkön (a másik három alkotás hagyományos 4:3-as formátumú).

A Fábri-gyűjtemény első részéhez hasonlóan a második is számos pazar, régi és új extrát tartalmaz. Az ötletes borítóképekkel ellátott papírtokos DVD-k mellett található egy kis füzet, melyben Fazekas Eszter magyar és angol nyelven is bemutatja a rendező kísérletező korszakának főbb állomásait. Emellett külön lemezen tekinthetjük meg a filmekhez kapcsolódó 13 híradófelvételt, rövid werkfilmet, portrét és interjút. Nagyon érdekes látni a Dúvad próbafelvételein a különböző főszereplőjelöltek hullámzó színvonalú játékát. Izgalmas az Isten hozta, őrnagy úr! forgatásáról származó részlet, melyben a kínos dobozolási szituációt magyarázó Fábri Zoltánt érdeklődő nebulókként hallgatják a színészlegendák. És megtudhatjuk azt is egy Fábrival készült interjúból, hogy az alkotónak saját művei közül a magyar és külföldi kritikusok (többek között Susan Sontag) által premierjekor elmarasztalt Utószezon a kedvence. A friss extrákban A Pál utcai fiúkban szereplő, és annak restaurálásán dolgozó operatőr, Jancsó Nyika kulisszatitkokat árul el a forgatásról és a felújításról, Török Ferenc rendező pedig megvallja, hogy még saját filmjére, a Moszkva térre (2001) is hatott a gondolkodását meghatározó Molnár Ferenc-regény és annak Fábri-adaptációja.

Az egész Fábri-életművet pedig egy tőle megszokott magas színvonalú előadásban foglalja össze Gelencsér Gábor filmtörténész. Elemzése azért is a legizgalmasabb extrák egyike, mert felveti annak a kérdését, hogy bár Fábri társadalomkritikus filmeket készített, de művei, mint például a téeszesítést alapvetően pozitív fényben feltűntető Körhinta és Dúvad, a Kádár-rendszert óvatosan legitimáló Húsz óra vagy a fasizmussal foglalkozó Utószezon és Az ötödik pecsét (1976) végső soron konformok voltak a mindenkori hatalom elvárásaival. Persze azért hozzá kell tenni, hogy Fábri műveiben a főhősök ellenlábasai sokszor érdemesek a néző szimpátiájára: a Dúvadban a régi világ öntörvényű képviselője, Ulveczky Sándor tragikus, individualista hős, A Pál utcai fiúkban a vörösingesek kegyetlen, de igazságos vezére, Áts Feri megbünteti a bátor Nemecseket terrorizáló Pásztorokat, az Isten hozta, őrnagy úr!-ban pedig a kiskirályt játszó őrnagy őrülete mögött elő-előtűnik a háború borzalmai miatt megnyomorodott ember.

Extrák: Dúvad próbafelvételek, korabeli híradófelvételek a Fábri-filmekről, Fábri Zoltán az Utószezon fogadtatásáról, Örkény István az Isten hozta, őrnagy úr!-ról, Portré: Fábri Zoltán – Az Isten hozta, őrnagy úr! forgatása (1969), A Pál utcai fiúk karrierje (2012), Török Ferenc filmrendező A Pál utcai fiúkról (2017), Jancsó Nyika A Pál utcai fiúk forgatásáról és restaurálásáról (2017), Gelencsér Gábor: Fábri Zoltán világa (2018).

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/10 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13836