KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
   2006/április
KRÓNIKA
• N. N.: Hibaigazítás
• N. N.: Képtávíró
• N. N.: A 37. Magyar Filmszemle díjai
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Hullámzó Balaton Játékfilmek
• Forgách András: Személyes kozmoszok Halász, Szemző, Szaladják – háromkirályok
• Vaskó Péter: Honderű Új filmvígjátékok
• Hirsch Tibor: Más a mese Kisjátékfilmek
• Báron György: Feltételes megállók, végállomások Dokumentumfilmek

• Lengyel László: Pókok és legyek Szabó István: Rokonok
• Gelencsér Gábor: Szegény barbárok Móricz-filmek
• Takács Ferenc: Szerelem és pénz Jane Austen-adaptációk
• Darab Ágnes Zsuzsa: Amikor kilóg az asztalláb Nevelőnők a filmvásznon
• Varró Attila: Fúriák az angolparkban A brit horror és a nők
• Köves Gábor: A változatosság kedvéért Ang Lee-portré
• Hahner Péter: A hőskor után Ang Lee: Túl a barátságon
• Molnár Gál Péter: Bolond világ A Marx fivérek
• N. N.: A Marx fivérek filmjei
MÉDIA
• Vízer Balázs: Póz, csajok, satöbbi A videoklip mesterei
• Reményi József Tamás: Hattyú és klitorisz Tévékritika
KRITIKA
• Dániel Ferenc: Az író mint társtettes Bennett Miller: Capote
• Stőhr Lóránt: A bírálás édes gyönyöre Bacsó Péter: De kik azok a Lumnitzer nővérek?
• Pápai Zsolt: Zsák a foltját Benoit Delépine – Gustave de Kervern: Aaltra
• Muhi Klára: Régi idők orosz focija Ifj. Alekszej German: Nagypályások – Garpastum
• Kriston László: „Amikor az ember még misztérium volt” Beszélgetés ifj. Alekszej Germannal
KÖNYV
• Palotai János: A pillanat embere Friedmann Endre albumai
LÁTTUK MÉG
• Ardai Zoltán: Az időjós
• Vincze Teréz: Mária Magdolna
• Horeczky Krisztina: A szavak titkos élete
• Mátyás Péter: A leggyorsabb indián
• Vízer Balázs: A belső ember
• Köves Gábor: Casanova
• Vízer Balázs: Pénz beszél
• Wostry Ferenc: Motel
• Horeczky Krisztina: Befejezetlen élet
• Kárpáti György: Rózsaszín párduc

             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Behálózva

Huber Zoltán

Closed Circuit – brit, 2013. Rendezte: John Crowley. Írta: Steven Knight. Kép: Adriano Goldman. zene: Joby Talbot. Szereplők: Eric Bana (Martin), Rebecca Hall (Claudia), Ciarán Hinds (Devlin), Julia Stiles (Joanna), Riz Ahmed (Nazrul). Gyártó: Focus Features / Working Title Films. Forgalmazó:JIL Kft. Szinkronizált. 96 perc.

A megvilágító erejű leleplezések és a szimpla üldözési mánia között rendkívül vékony a határvonal. Az arctalan hatalom túlkapásairól fantáziáló összeesküvés-elméletek apró igazságmagokból és reális problémákból növekednek, ám a legtöbb esetben messze elrugaszkodnak a valóság és a józan ész törvényszerűségeitől. Az angol Behálózva a terrorizmus elleni harc és a jogállamiság kényszerű súrlódásait, a nemzetbiztonsági szervek piszkos üzelmeit szeretné feltárni, néhány unalomig ismert, erősen hatásvadász klisé felemlegetésénél mégsem jut sokkal távolabb.

Két fajsúlyos drámával és egy komplex krimivel a háta mögött John Crowley könnyed rutinnal teremt tetszetősen hideg atmoszférát, a cselekményt is szépen szövögeti, az ambiciózus forgatókönyv azonban számos sebből vérzik. Londonban bomba robban, a elkövetőt elfogják, ám a védelmére kirendelt két ügyvéd a nyomozás során sötét titkokra bukkan. A mindenható, céljai érdekében bármire hajlandó szervezet számunkra érthetetlen okból már csak akkor tör a gyanúsított életére és kezdi üldözni hőseinket, mikor feltárták a bizonyítékokat és összerakták az ijesztő képet.

A kormányzat a biztonságunkra hivatkozva nyirbálja alkotmányos jogainkat, ami ellen a demokrácia sem jelent többé védelmet. A film e kijelentése ma már kissé közhelyesnek számít, az alaptétel bizonyítása mégis kimondottan érdekes lehetne. Az alkotók sajnos adósok maradnak a hatalmi mechanizmusok bemutatásával, a dramaturgiai következetlenségek és logikai bakugrások automatikusan hiteltelenítik a felsorakoztatott érveket. A kiszámítható fordulatok, az unalmas figurák, illetve a védők közé erőltetett szerelmi szál ráadásul a szórakozásunkat is megakadályozza. Egy jó konspirációs thriller a rendszer hibáit tárja fel, egy elhibázott darab csak önmagáról rántja le a leplet. A Behálózva ez utóbbiak közé tartozik.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/01 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11629