KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/december
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• N. N.: Hibaigazítás
MAGYAR MŰHELY
• Báron György: Gyermekjátékok Jeles András
• Forgách András: Eleveny kollégák József és testvérei

• Kovács Marcell: Türelemjáték Monte Hellman indie-westernjei
• Strausz László: A reklám a lényeg! Exploitation - a rosszízlés diadala
• Zoltán Gábor: Lopott kameraidő Kávé és cigaretta
• Kolozsi László: Harisnyanesz Truffaut és a nők
• Ardai Zoltán: Felismerni Doinelt Újhullámos Gil Blas
• Kubiszyn Viktor: A Gutenberg-galaxis ég-e? Kultmozi: 451° Fahrenheit
CYBERVILÁG
• Géczi Zoltán: Flash-köztársaság Animáció a neten
• Berta László: Macromedia Flash
• Sebő Ferenc: Kíméld az ajtófélfát Magyar net-animáció
• Varró Attila: Digitális paletta CGI és fantasztikum

• Gelencsér Gábor: Beszédes csend Bergman Trilógiája
• Kúnos László: Bergman estéje Sarabande
MAGYAR FILM
• Szlanárs Emese: Ugrás az ismeretlenbe Beszélgetés
• Pápai Zsolt: Tűzkeresztelő A restaurált Ludas Matyi
KÖNYV
• Zalán Vince: Képkrónika Sára Sándor, a fotográfus
KRITIKA
• Vágvölgyi B. András: Egy alvezér gyermekkora Che Guevara – A motoros naplója
• Kolozsi László: Van másik Világszám
• Vaskó Péter: Szabadság, szerelem Nyócker
• Lajta Gábor: Nun vagy Sin Csoda Krakkóban
• Szőnyei Tamás: Ajvé Yiddish Blues
LÁTTUK MÉG
• Tosoki Gyula: Könyörtelenek
• Nevelős Zoltán: Ördögűző – A kezdet
• Köves Gábor: Young Adam
• Kis Anna: Kóristák
• Vaskó Péter: Zuhanás a csöndbe
• Kolozsi László: A pityergő teve története
• Hideg János: Sírhely kilátással
• Pápai Zsolt: Kidobós
• Csillag Márton: Orion űrhajó – A visszatérés

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Michael Clayton

Kovács Gellért

Michael Clayton – amerikai, 2007. Rendezte és írta: Tony Gilroy. Kép: Robert Elswit. Zene: James Newton Howard. Szereplők: George Clooney (Michael Clayton), Tom Wilkinson (Edens), Tilda Swinton (Karen), Sydney Pollack (Marty), Michael O'Keefe (Grissom). Gyártó: Samuels Media / Castle Rock Entertainment / Mirage Enterprises. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 119 perc.

 

A címszereplő kocsiját hátrahagyva döbbenten áll a kékesszürke pirkadatban. A domb tetején pihenő lovakat bámulja. Vészjóslóan csendes, tökéletesen fényképezett, már-már költői pillanat ez. Tán épp ezért fura hatást kelt, amikor először látjuk. George Clooney kissé zilált, de még így is szívdöglesztő eleganciája nem illik e búskomor, festményszerű képbe. Aztán a film vége felé visszatérünk a jelenethez – ám ekkor már nem érezzük disszonánsnak a főhős vidéki kiruccanását. Hiszen tapasztaltuk: alaposan és keservesen megdolgozott a megvilágosodásért.

Michael Clayton tehetséges jogász, aki hosszú ideje szolgálja jó pénzért a kétes erkölcsű hatalmasokat. Igazi profi: az igazságszolgáltatás kiskapuinak összes kulcsát divatos zakója zsebében hordozza, és ha megtalálja a kijáratot, nem létezik ronda ügy, amelyet ne lenne képes eltussolni a megfelelő paragrafus segítségével. Ám egy napon – halmozódó magánéleti problémái és egy tragédia folyományaként – mégiscsak fölébred benne a szunnyadó humánum. Számot vet tetteivel, majd alaposan befűt a lelkiismeretlen gazembereknek.

A hasonló témákban egykor verhetetlen mesterek (például Sidney Lumet vagy Sydney Pollack, aki jelen darabban talán nem véletlenül játszik egy fontosabb szerepet) bizonyára izgalmas, kellemesen didaktikus filmet forgattak volna e szabványos tanmeséből. A rendezés terén kezdő, ezt megelőzően csak forgatókönyvíróként jegyzett Tony Gilroy az elődökhöz méltó szakértelemmel, ám jóval komorabb stílusban feszült neki a kihívásnak: bombasztikus fordulatok nélkül, szinte kizárólag a színészekre összpontosítva (Clooney mellett Tilda Swinton és Tom Wilkinson is brillírozik) vezényelte le művét. Nem szeretném elkiabálni, de azért megkockáztatom: Gilroy személyében nagy jövő előtt álló direktor került be a hollywoodi véráramba.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/02 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9283