KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/december
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• N. N.: Hibaigazítás
MAGYAR MŰHELY
• Báron György: Gyermekjátékok Jeles András
• Forgách András: Eleveny kollégák József és testvérei

• Kovács Marcell: Türelemjáték Monte Hellman indie-westernjei
• Strausz László: A reklám a lényeg! Exploitation - a rosszízlés diadala
• Zoltán Gábor: Lopott kameraidő Kávé és cigaretta
• Kolozsi László: Harisnyanesz Truffaut és a nők
• Ardai Zoltán: Felismerni Doinelt Újhullámos Gil Blas
• Kubiszyn Viktor: A Gutenberg-galaxis ég-e? Kultmozi: 451° Fahrenheit
CYBERVILÁG
• Géczi Zoltán: Flash-köztársaság Animáció a neten
• Berta László: Macromedia Flash
• Sebő Ferenc: Kíméld az ajtófélfát Magyar net-animáció
• Varró Attila: Digitális paletta CGI és fantasztikum

• Gelencsér Gábor: Beszédes csend Bergman Trilógiája
• Kúnos László: Bergman estéje Sarabande
MAGYAR FILM
• Szlanárs Emese: Ugrás az ismeretlenbe Beszélgetés
• Pápai Zsolt: Tűzkeresztelő A restaurált Ludas Matyi
KÖNYV
• Zalán Vince: Képkrónika Sára Sándor, a fotográfus
KRITIKA
• Vágvölgyi B. András: Egy alvezér gyermekkora Che Guevara – A motoros naplója
• Kolozsi László: Van másik Világszám
• Vaskó Péter: Szabadság, szerelem Nyócker
• Lajta Gábor: Nun vagy Sin Csoda Krakkóban
• Szőnyei Tamás: Ajvé Yiddish Blues
LÁTTUK MÉG
• Tosoki Gyula: Könyörtelenek
• Nevelős Zoltán: Ördögűző – A kezdet
• Köves Gábor: Young Adam
• Kis Anna: Kóristák
• Vaskó Péter: Zuhanás a csöndbe
• Kolozsi László: A pityergő teve története
• Hideg János: Sírhely kilátással
• Pápai Zsolt: Kidobós
• Csillag Márton: Orion űrhajó – A visszatérés

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Fekete maszk

Benke Attila

Hak hap – hongkongi–amerikai, 1996. Rendezte: Daniel Lee. Szereplők: Jet Li, Lau Ching-wan, Karen Mok. Forgalmazó: Independent. 98 perc.

 

Bizonyos értelemben a nyolcvanas-kilencvenes évek hongkongi akciófilmjei (A bérgyilkos, School on Fire, Fogy az idő) mind szuperhősfilmek, hiszen hőseik akrobatikus vetődésekkel, akár több métert repülve számolnak le ellenfeleikkel. Az azonos című 1992-es kínai képregény alapján az „ázsiai Steven Spielberg”, Tsui Hark produceri felügyelete mellett készült Fekete maszk viszont a szó szoros értelmében szuperhősfilm. Hőse, Tsui Chik az agyi műtétek révén fájdalommentes halálosztókká változtatott 701-es alakulat tagja volt. Ám a gyilkolásra kondicionált kommandósok fellázadtak uraik ellen, és bosszúhadjáratot indítottak, amiből Tsui kivonta magát. Az évek óta békés életet élő exkatona azonban ismét ölt maszkot, hogy leszámoljon a színen újra feltűnő egykori társaival, egyúttal múltjával is.

A Fekete maszk még Roland Emmerich hasonló témájú Tökéletes katonájánál is nagyobb mértékben leegyszerűsíti történetét és karaktereit. Bár az alkotók megpróbáltak a 701-eseket vezető antagonista szájába adni társadalomkritikus monológokat, ezek inkább csak a Szárnyas fejvadász replikáns ideológiájának paródiái. Hark ezúttal is az akciókra helyezte a hangsúlyt, amelyek hasonlóan parádésak, mint a hongkongi beretta-szimfóniákban, ráadásul a fájdalmat nem érző szuperkatonák miatt az alkotóknak még több lehetősége volt elrugaszkodni a valóság talajáról (például az egyik 701-es akció közben gond nélkül válik meg a kezétől). Az akciók minőségét rontják a kilencvenes évek nem jól öregedett speciális effektusai (CGI-robbanások és lézersugarak), az akciójeleneteket szétszabdaló, túl sűrű vágások és a hongkongi filmek kötelező komikus elemei (például a címszereplő hős CD-lemezekkel öl). Viszont a végső, látványos, kegyetlen és szikár pusztakezes leszámolása a hongkongi akciófilmek méltó darabjává avatja a Fekete maszkot.

Extrák: Semmi.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/10 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14288