KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/április
KRÓNIKA
• N. N.: A 35. Magyar Filmszemle díjai
• N. N.: 8. Francia filmnapok az Unifrance Film International és az Upperstudio szervezésében
• N. N.: Képtávíró
FILMSZEMLE
• Gelencsér Gábor: Árnyékvilág Játékfilmek
• Muhi Klára: Fölösleges bátorság Beszélgetés Herskó Jánossal
• Varga Balázs: Rövidre vágyva Kisjátékfilmek
• Bori Erzsébet: Mindennapi tabuink Dokumentumfilmek
TELEVÍZÓ
• Rádai Eszter: Adáshiba Közszolgálati televíziózás
• Rádai Eszter: Elnézett milliárdok
• Schubert Gusztáv: Magyar plazma Magántévék, közerkölcsök

• Horváth Antal Balázs: Gonoszság-kurzus Neil LaBute
• Stőhr Lóránt: Az ellenállás tragikomédiája Jean-Pierre Melville
• Kubiszyn Viktor: A halál kék angyala A szamuráj
KULTUSZMOZI
• Géczi Zoltán: Katódsugár Misszió Videodrome
• N. N.: Cronenberg a Filmvilágban
KRITIKA
• Szilágyi Ákos: Gömbfilm Visszatérés
• Hirsch Tibor: Vész-kijárat A mohácsi vész
• Takács Ferenc: Szomorú játék Montecarlo!
• Ágfalvi Attila: Múlt, nincs Mélyen őrzött titkok
• Stőhr Lóránt: Szívem visszahúz Getno
DVD
• Pápai Zsolt: Fekete, fehér, igen, nem Delmer Daves: Sötét átjáró
LÁTTUK MÉG
• Pápai Zsolt: A kiskirály
• Győrffy Iván: Bodysong
• Vaskó Péter: Ítélet eladó
• Mátyás Péter: Ház a ködben
• Nevelős Zoltán: Oké
• Varró Attila: Gothika
• Kovács Marcell: Underworld
• Dóka Péter: Minden végzet nehéz
• Kolozsi László: Vodka Lemon

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Szabó István filmjei

Varga Balázs

Álmodozások kora Magyar, 1964. Szereplők: Bálint András, Béres Ilona. Apa Magyar, 1966. Szereplők: Bálint András, Gábor Miklós. Szerelmesfilm Magyar, 1970. Szereplők: Halász Judit, Bálint András Forgalmazó: Magyar Nemzeti Filmarchívum.

Szabó István egymásba kapcsolódó motívumokra és egymást idéző filmekre épülő, organikusan szerveződő életműve tálcán kínálja magát a szabad nézői kalandozásokat megengedő, extrákkal telezsúfolt DVD-kiadás számára. Ezért is szinte magától értetődő, hogy a Magyar Nemzeti Filmarchívum által útnak indított magyar filmtörténeti sorozat egyik első csomagja egy Szabó-összeállítás legyen. Az életmű filmtörténeti pozíciója és karaktere igényes, izgalmas és kivitelezésében is a filmekhez méltó DVD-kiadást követel meg. A most megjelent első három Szabó-film logikusan és szorosan összetartozik, nem véletlenül szokás az Álmodozások kora, az Apa és a Szerelmesfilm kapcsán trilógiáról beszélni. Ez a három alkotás a hatvanas évek magyar újhullámának egyik csúcsa, a magát a modernitáshoz mérő, újítani akaró nemzedék keserédes körképe. Szabó filmjeinek hősei illúziókkal szembesülnek, mégpedig elsősorban saját vágyképeikkel – és a filmekben ezek az illúziók méretnek meg. A csak saját magában bízó ifjú értelmiségi csapat naiv lelkesültsége az Álmodozások korában; az apa figurája köré font mítosz az Apában; és a gyermekkori szerelem idealizált emléke a Szerelmesfilmben.

A most megjelent kiadványok azonban nem pusztán az első három játékfilm digitálisan felújított változatát tartalmazzák. Mindegyik lemez ügyes mellékletekkel ágyazza be a filmeket az életmű és a filmtörténet tágabb kontextusába. Így válik igazán láthatóvá és érthetővé a Szabó-életmű sokrétű, mondhatni hálózatosan épülő struktúrája. Első körben azáltal, hogy a filmek mellé témájuk, motívumaik okán szorosan kapcsolódó, mintegy azokat előkészítő vagy visszhangzó rövidfilmek és etűdök kerültek. Az Álmodozások korát két főiskolás vizsgafilm – az alig ismert, bájosan naiv A hetedik napon, illetve a Szabó ismertségét annak idején megalapozó Koncert közösségépítő etűdje – kíséri. Az Apa szabad motívumvariációs társfilmjei a Variációk egy témára és a Kegyelet. A Szerelmesfilm pedig a majd egy évtizeddel korábban készült, ám témájában és alcímében mégis mintegy a harmadik Szabó-filmet előlegező Te, valamint egy későbbi szerelmes (város)film, a Várostérkép Budapest társaságában került a lemezre. A kisfilmeken kívül mindegyik kiadványt ínyenceknek szóló extrák gazdagítják. Audiokommentárok ugyan nincsenek, de több részletet is kapunk egy televíziós Szabó-interjúból. Ezeknél a szinte kötelező kűröknél még izgalmasabbak az életmű motívumépítkezését megmutató játékos etűdök. Az Álmodozások kora világvevő rádiója kapcsán előbukkannak a megidézett európai modern filmek; az Apa mellékleteként a Szabó-életműben vissza-visszatérő tárgyak rendezőknek montázs-katalógusba; a Szerelmesfilm egyik extrája pedig egy Máriássy-hommage motívumkapcsolatait mutatja be. Így válik ez a három lemez frappáns magyar és európai modern filmes keresztmetszetté.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/01 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10475