KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/február
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
MAGYAR MŰHELY
• Mihalicz Csilla: A mozgókép joga Magyar filmtörvény
• N. N.: Filmjogok
• Pálfi György: Taxidermia Így mentem el
• Ruttkay Zsófia: Taxidermia Így mentem el
• Muhi Klára: A madzag vége Beszélgetés Groó Dianával és Fischer Gáborral
• Kolozsi László: Fehér por Beszélgetés Török Ferenccel
• Bori Erzsébet: A temetetlen halott Beszélgetés Mészáros Mártával

• Stőhr Lóránt: A szegénység tízparancsolata Dán dogma
• N. N.: A Dogma tisztasági fogadalma
• Kúnos László: Concerto grosso négy hangra Saraband
• N. N.: Dogma-filmek
• Bori Erzsébet: Amal, a halál Lukas Moodysson
• Zoltán Gábor: Kémiai szerelem Rekonstrukció
• Trosin Alekszandr: Egy „hatvanas” sorsa Elem Klimov (1933-2003)
DVD
• Pápai Zsolt: Rossz szellem a házban Robert Wise: A ház hideg szíve
FESZTIVÁL
• Vágvölgyi B. András: Euromozi Európa Filmhét
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Belül semmi A nagy Ő és a többiek
KRITIKA
• Báron György: Full kúl Apám beájulna
• Karátson Gábor: Bocsásson meg, de nem egészen értem önt Japán
• Vaskó Péter: Hatalom és tea A Gyűrük Ura – A király visszatér
LÁTTUK MÉG
• Csantavéri Júlia: Két barát
• Korcsog Balázs: Orosz bárka
• Dóka Péter: Jószomszédi iszony
• Nevelős Zoltán: Lépéselőny
• Vincze Teréz: Vér és arany
• Köves Gábor: Mambo italiano
• Kis Anna: Szamszára
• Kolozsi László: Amerikában
• Csillag Márton: Felül semmi

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Fejbenjáró bűn

Soós Tamás

Ruby Sparks – amerikai, 2012. Rendezte: Jonathan Dayton, Valerie Faris. Írta: Zoe Kazan. Szereplők: Paul Dano, Zoe Kazan, Annette Bening, Antonio Banderas. Forgalmazó: InterCom. 105 perc.

A saját szobrába beleszerető, majd azt isteni segítséggel életre keltő Pügmalión története kiapadhatatlan inspirációforrásnak bizonyult a filmvilág számára. A számos modern átirat között markáns csapásirány a romantikus vígjátékoké: William A. Seiter (Vénusz érintése), Michael Gottlieb (Próbababa) vagy Garry Marshall (Micsoda nő!) után most a Jonathan Dayton – Valerie Faris rendezőpáros is romkomba bújtatta a görög mítoszt. Az Elia Kazan unokája, Zoe által forgatókönyvíróként jegyzett film középpontjában egy antiszociális írózseni, az ifjú Calvin áll, aki belehabarodik legújabb főhősébe, Rubyba. A Zoe által alakított lány pedig egy nap kilép a könyvből (a szerelem mégiscsak varázslatos dolog), és Calvinért rajongó, ideális barátnővé válik. Mivel Ruby azt csinálja, amit Calvin bepötyög az írógépébe, így az első önállósodási kísérletek után a szerző készséggel formálja át Rubyt kizárólag a párjához ragaszkodó álomnővé.

A Jonathan Dayton és Valerie Faris (A család kicsi kincse) által ötletesen rendezett film nem más, mint elmés humorba csomagolt metafora az önző szerelemről, amellyel a rendező házaspár a romantikus komédiák ordas közhelyeit forgatja ki. Az életre kelt férfifantázia (Ruby frivol, életvidám, és imádja az orális szexet) végül nem hoz boldogságot Calvinnak, aki rájön, hogy csupán egy szabad akarattal bíró, valódi nőt lehet szeretni. Azonban a fináléig a film ellenszenves, narcisztikus főhőssel dolgozik, így most a romkom-kánonban szokatlan módon, egy párkapcsolat felbomlásáért szurkolhatunk.

Hibái persze a Ruby Sparksnak is akadnak: a ritmus többször is megdöccen, a finálé elnyűtt és giccses, és antihősével szemben is túl elnéző a mű. Ám éleslátó humora és színes mellékkarakterei miatt a film mindezzel együtt is üdítően szellemes tételnek számít a romantikus vígjáték leharcolt műfajában.

Extrák: A Ruby Sparks megszületéséről szóló három kisfilm.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/04 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11392