KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
   2003/június
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Bikácsy Gergely: Monteiro halálára
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: A forgatókönyv biankó csekk Beszélgetések a Sorstalanságról
• Jeles András: Az ötödik elbeszélő Feljegyzések a filmrendezésről
• Horeczky Krisztina: Ez így rendben van Beszélgetés Jeles Andrással
• N. N.: Jeles a Filmvilágban
CYBERVILÁG
• Kömlődi Ferenc: Neo és a hangyabolyok Ember/gép a Mátrixban
• N. N.: Cyber-filmek
• Beregi Tamás: Álommátrix, ébrenlétnarkózis Internet és virtuálvalóság
• Pápai Zsolt: Mátrix-appendix Animátrix
• Herpai Gergely: Gépbe töltve Enter the Matrix

• Vágvölgyi B. András: Gyilkos kölykök elégiája Bowling for Columbine
• Návai Anikó: Egy elmulasztott tekeóra Columbine-ban Beszélgetés Michael Moore-ral
• Takács Ferenc: Író a moziban Graham Greene és A csendes amerikai
NŐ-IDOLOK
• Bikácsy Gergely: Nőrület, rút szépség Psychosissimo

• N. N.: Brian De Palma filmjei
FESZTIVÁL
• Bakács Tibor Settenkedő: Polgári minimum Magyar függetlenfilm
• N. N.: Az 50. Országos Függetlenfilm Fesztivál díjai

• Antal István: Brakhage átalakult Avantgarde szabadság
KULTUSZMOZI
• Horváth Antal Balázs: Halott ember Billy Wilder: Gyilkos vagyok
KRITIKA
• Forgách András: Kitanulni Kitanóból Bábok
• Fliegauf Benedek: Üzlet a sorssal A fiú
• Köves Gábor: Kint is vagyok, bent is vagyok Az utolsó éjjel
KÖNYV
• Murai András: Határeset Néprajzi filmezés Magyarországon
DVD
• Pápai Zsolt: Köztes szerep George Waggner: A farkasember
LÁTTUK MÉG
• Bori Erzsébet: Légy ott a hetesen
• Tosoki Gyula: Kilenc királynő
• Vaskó Péter: A harcos
• Pápai Zsolt: A sötétség leple
• Hungler Tímea: Félix és Rose
• Vincze Teréz: A Vénusz szépségszalon
• Kovács Marcell: Álomcsapda
• Mátyás Péter: Ki nevel a végén?
• Varró Attila: X-Men 2
• Varró Attila: ÖcsiKém
• Varró Attila: Beszéljünk a szerelemről
• Csillag Márton: Veszett vad

             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Terror-játékok

Tabutéma

Herpai Gergely

Ha a valóság megelőzi a játékot, a realizmus tabu lesz.

 

Sokszor játszottunk ilyet, ezért sohasem gondoltuk, hogy egyszer megtörténhet… A számítógépes játékokban gyakori szituációk a szimulált terroristaellenes akciók, a modern háborúk és az épületekbe robbanó repülőgépek, úgyhogy a piac igencsak megérzi a terrortámadást követő pánikhangulatot. A tragikus események hatására rengeteg cég halasztotta el új programjai kiadását, sőt, néhány játékból kigyomlálták azokat a részeket is, amelyek több-kevesebb konkrétummal utalhatnak a World Trade Centerre, a terrorizmusra vagy az esetleges megtorlásra.

 

*

 

A World Trade Centerrel és Boeingekkel több szimulátor-játékban találkozhattunk már eddig is, mind közül a legnépszerűbb és legismertebb a Flight Simulator sorozat. Nem meglepő, hogy a Microsoft 2002-es verzió októberre ígért kiadását elhalasztotta, és biztos, ami biztos, máris eltüntette belőle a kettős tornyot. A hivatalos honlapon „az áldozatok iránti tiszteletadásról” olvashatunk, de nyilvánvaló, hogy a cég nem szeretné, ha az ő szoftverével „gyakorolná” bárki a terrortámadást.

A Pókember sem ugrándozhat többé gondtalanul a New York-i felhőkarcolók között: a WTC tornyaira túlságosan emlékeztető magas épületek miatt a Spiderman 2: Enter Electro nevű játékot is jegelték, és a később megjelenő verziót az FS 2002-höz hasonlóan szintén módosítják majd.

Gyorsan kitörölték a WTC-t a „jövőből” is: a Fishtank Interactive Beam Breakers nevű, „a futurisztikus New York City-ben” játszódó repülős autóversenyét (a játék szerencsétlen időzítésű, a terrortámadás másnapján rendezett sajtótájékoztatóját követően) gyorsan retusálták, „a nemrég történt, szörnyű események tükrében”.

 

*

 

A belső nézetes taktikus akciójátékok kedvenc témája a terroristavadászat: természetesen ez a műfaj sem maradt érintetlenül. A Tom Clancy’s Rainbow Six kommandós játéksorozat legújabb epizódja, a Black Thorn kiadását „meg nem határozott időre” elhalasztották, hogy a készítők ki tudják vágni azokat a szálakat és küldetéseket, amelyek a szörnyű eseménnyel és a várható visszavágással összefüggésbe hozhatóak. Az alternatív jövőben játszódó, New York elleni támadásról szóló népszerű stratégiai játékot, a Red Alert 2-t pedig bevonták az amerikai üzletekből, és a boltba kerülés küszöbén álló küldetéslemez, a Yuri’s Revenge megjelentetését is október végére tették át. Az sem meglepő, hogy Jo Wood az olajmezők birtoklásáért kitört harmadik világháborúról és az amerikai-arab összecsapásokról szóló World War III: Black Gold-jának címét WWIII-ra változtatták, kiadását pedig bizonytalan időre elnapolták.

Arról még nem szól a fáma, hogy az amerikai kormány szigorítani akarja-e a számítógépes játékok cenzúráját, arra viszont számítani lehet, hogy az „erőszakos” játékokat ellenző, amúgy is agresszív konzervatív képviselők még erőteljesebb támadásba lendülnek…


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2001/11 12. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3493