KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
   2003/január
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Takács Ferenc: Karel Reisz (1926–2002)

• Báron György: Elfilmesítés Kaurismäki-univerzum
• N. N.: Aki Kaurismäki nagyjátékfilmjei
• Bikácsy Gergely: Itt a Földön… A múltnélküli ember
• Karátson Gábor: Égen, fák közt, fű alatt Mikrokozmosz; Vándormadarak
• Győrffy Iván: Saját képére Természet a televízióban
• Kriston László: Világmegváltók kíméljenek Beszélgetés Godfrey Reggióval
• Bakács Tibor Settenkedő: Fehér-fekete, igen-nem 8 mérföld
• Forrai Krisztián: Fehérszemét eltakarító Rapperek háborúja
• Szőnyei Tamás: Gördülő képek A Rolling Stones moziba megy
• N. N.: Rolling Stones-filmek
• N. N.: Mick Jagger színészi alakításai
KULTUSZMOZI
• Vágvölgyi B. András: L. A.-től N. O.-ig, és vissza Kultuszmozi: Szelíd motorosok
• Muhi Klára: Háromszázezer dolláros ötlet

• Ágfalvi Attila: Filmszínháztól multiplexig Pesti mozik az ezredfordulón
• Sipos Júlia: Nem is olyan régi idők Mozi-relikviák
MAGYAR MŰHELY
• Palotai János: A film végül állókép marad Beszélgetés filmes festőkkel

• Bodolai László: Sirkecitől az Ararátig Új török filmek
KÖNYV
• Nánay Bence: Opus magnum helyett A film szerint a világ
KRITIKA
• Stőhr Lóránt: Razglednicák a hátországból Arccal a földnek
• Palotai János: A bűnös vadász Az ifjúság megnyugtat
• Ágfalvi Attila: Csoportterápia Papsajt
• Schubert Gusztáv: Tripla nulla Halj meg máskor!
DVD
• Pápai Zsolt: Hamupipőke flörtje a melodrámával Sabrina
LÁTTUK MÉG
• Köves Gábor: A Tökös, a Török, az őr meg a Nő
• Mátyás Péter: A szállító
• Harmat György: Egy fecske csinált nyarat
• Vaskó Péter: Bella Martha
• Kömlődi Ferenc: Kocka
• Kis Anna: Szétcsúszva
• Hungler Tímea: Mindenütt nő
• Csillag Márton: Ali G Indahouse
• Herpai Gergely: A kincses bolygó
• Pápai Zsolt: Harry Potter és a Titkok Kamrája

             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Federico Fellini válogatás

Gelencsér Gábor

Az édes élet (La dolce vita) – olasz–francia, 1960. Szereplők: Marcello Mastroianni, Anita Ekberg, Anouk Aimée. 167 perc.

A nők városa (La città delle donne) – olasz–francia, 1980. Szereplők: Marcello Mastroianni, Anna Prucnal. 133 perc.

A Hold hangja (La voce della luna) – olasz–francia, 1990. Szereplők: Roberto Benigni, Paolo Villaggio. 115 perc.

Forgalmazó: Etalon Film.

 

Az Etalon Film fontos lépést tett Fellini filmjeinek teljes körű DVD-kiadása felé: a már korábban megjelent Az édes élet mellé felkerülhet a polcra A nők városa és A Hold hangja is. Így az első „fél” film, az Alberto Lattuadával közösen jegyzett A varieté fényei, valamint a rendező sajátos „szerzői dokumentarizmusát” képviselő Bohócok és Interjú, továbbá az egész estésekkel egyenrangú újabb „felek” (a Szerelem a városban című szkeccsfilmben a Házasságközvetítő iroda, a Boccaccio 70-ben a Doktor Antonio megkísértése) kivételével (a Különleges történetek című szkeccs, benne Fellinitől a Tobby Dammittal, szintén megjelent nálunk) az életmű legjelentősebb darabjai elérhetők a hazai cinephilek számára. Tizenöt és fél film a három és féllel szemben – nem rossz arány.

Jelen válogatásnak tehát elsősorban a hiánypótlás a célja, mindazonáltal az összeállítás egyfajta keresztmetszetet nyújt a Maestro stílusának alakulásáról. A három film történetesen egy-egy évtized élén áll – de nem ezért jelölnek ki új irányt a pályán.

Az 1960-as Az édes élet Fellini modernista korszakának nyitánya. A korábbi munkák még a neorealizmus vonzásköréhez tartoznak, amelytől majd Az édes életet közvetlenül megelőző Országúton és Cabiria éjszakái fog eltávolodni egyfajta „spirituális neorealizmus” felé. Az édes életben a szegénység neorealista közegét a polgári világ dekadenciájának egyszerre vonzó és taszító televénye váltja fel, a realista ábrázolásmódból ki-kilépő, egyre erőteljesebb stilizáció pedig átveszi a formaszervező szerepet, s inkább a realista megoldásokat érezzük „vendégnek” a film stilizált közegében. Fellini a Trevi-kútnál és a Via Venetón forgatja legendás képsorait, ám ezek a helyszínek egyre kevésbé valóságosak (a Via Veneto egyes jelenetei ráadásul már díszletben készülnek), jóval inkább mitikusak, egy rendezői látomás motívumai. S ugyanígy az olasz jóléti hatvanas évek világának és az elidegenedés elvont filozófiai fogalmának mezsgyéjén egyensúlyoz „korunk hőseként” a Marcello Mastroianni alakította kiégett újságíró, hogy aztán végképp elmerüljön az édes élet bús világában. A 8 és ½ ugyanezt a gondolatot viszi tovább – immár a modernista tudatfilm teljes vértezetében, ahogy Mastroianni alteregó karaktere is Az édes életben fogalmazódik meg először, hogy aztán a 8 és ½-ben teljesedjen ki, s majd folytatódjon A nők városában és lezáródjon a Ginger és Fredben, mintegy keretbe foglalva az életmű modernista szakaszát.

Fellini „klasszikus” modernizmusa már a hatvanas évek közepétől ornamens formát ölt (Júlia és a szellemek), s ez – valamint az önéletrajzi szerzőiség előtérbe kerülése a Rómában és az Amarcordban – határozza meg a hetvenes évek filmjeit egészen a Casanováig. Az újabb váltást a Zenekari próba allegorikus fogalmazásmódja jelzi, s ezt a szerényebb, eredetileg a tévének készült, mindössze 70 perces vállalkozást követi a grandiózus A nők városa, amelyben Fellini visszatér a kortársi jelenbe, miközben nem adja fel, sőt fokozza addigi munkáinak látomásos jellegét. Mindehhez a korábbi munkáiban is fellelhető jungiánus ember- és világkép nyújtja az alapot; ebben téblábol ezúttal mitológiatanárként a Mastroianni alakította alteregó-főhős. A nők városa igazi kihívása – és egyúttal problémája – a hétköznapi életvilág mitologikussá formálása. Casanova esetében ez könnyebb feladat volt a hős múltidejűsége miatt, most azonban Snàporaz hol közönséges vonaton utazik egy démoni nőstény társaságában (s persze nyilvánvaló erotikus utalásként robog be a sötét alagútba), hol gigantikussá stilizált női bokszmérkőzés szemtanúja. Ha nem alkot is ezúttal koherens egységet e film világa, kétségtelenül lenyűgöző képekben tanúskodik egy páratlan vizuális fantáziájú rendező nagyszabású művészetéről. S ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a filmből nem a történetre (ha van egyáltalán), hanem a képekre mint önmagukban álló epizódokra emlékezünk (mint amilyen a beszélő nevű Katzone doktor házának folyosója a meghódított nők végtelen – és hangosított – portréival).

Az 1990-es A Hold hangja a három évvel később elhunyt rendező utolsó filmje lett. Valóban érzünk benne valamiféle hattyúdalszerű melankóliát: összefoglalást és búcsút. Fellini ismét mitikussá stilizált benső tájain, archetipikus alakjai között bolyong. Új alteregója (akit ezúttal Roberto Benigni alakít) viszont már nem elidegenedett a világtól, nem szorong a nőktől, hanem épp ellenkezőleg, keresi a kapcsolatot mindennel és mindenkivel – de leginkább a szeretettel és a szerelemmel; míg régi alakmása (akit most Paolo Villaggio formál meg) rezignált visszafogottsággal kíséri bolondos társát boldogságkereső útján. S hogy mindez inkább már a Hold hangja… – nos, úgy tűnik, Fellini ekkor sem feledkezett el arról, hogy a Földön él(t).

Extrák: Nincsenek.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/12 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13917