KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2002/május
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Zelki János: Fehéri Tamás (1927–2002)
MAGYAR MŰHELY
• Ágfalvi Attila: Nagybudapesti képüldözés Beszélgetés Báron Györggyel, Bojár Iván Andrással és Kamondi Zoltánnal
• Ágfalvi Attila: A mi városunk Beszélgetés Rajk Lászlóval
• Dániel Ferenc: Zsivaj a Népbüfékben Budapest, a mozgó város
• Jeles András: Platón képernyője Napló-töredékek
• Bakács Tibor Settenkedő: A vadkan meg a kolorádók Pannon áldokumentumfilmek
• N. N.: Magyar áldokumentumfilmek
• Sipos Júlia: Hiszem is, nem is Beszélgetés Radnóti Sándorral és Kardos Sándorral

• Elekes Györgyi: Világégés és animáció Beszélgetés Reisenbüchler Sándorral
• Kriston László: Generation G Világpolgárok filmen
FESZTIVÁL
• Gelencsér Gábor: Mellékszál Berlin
• N. N.: Az 52. Berlini Filmfesztivál díjai

• Kolozsi László: Panelkapcsolat Új német filmek
• Kovács Ilona: Szerelem hímnemben és nőnemben Patrice Chéreau filmjei
• Zoltán Gábor: Nyolc szerda Patrice Chéreau: Intimitás
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: A toll súlya Grunwalsky Ferenc: Levelek L&M-nek
• Kelecsényi László: Méz és epe Krencsey-emlékiratok
KRITIKA
• Stőhr Lóránt: Vatta az agyban Vecsernyés János: Kvartett
DVD
• Pápai Zsolt: Lábunk előtt hever a világ Joseph L. Mankiewicz: Mindent Éváról
FESZTIVÁL
• Palotai János: Rövidre vágva Clermont-Ferrand
LÁTTUK MÉG
• Ádám Péter: Szabad szerda
• Pápai Zsolt: Pánikszoba
• Harmat György: Angyalok, végállomás
• Hungler Tímea: A vér kötelez
• Varró Attila: Rollerball
• Herpai Gergely: Hart háborúja
• Köves Gábor: Megszólít az éjszaka
• Kis Anna: Fújd szárazra, édes!
• Mátyás Péter: Végtelen és képtelen
• Tamás Amaryllis: Tükör

             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

Itt forgott – Főszerepben Budapest

A világhírű duplőr

Kovács Gellért

Szeretetteljes kézikönyv a Budapesten készített, nemzetközi filmes produkciókról.

Az Itt forgott – Főszerepben Budapest főszereplője valóban Budapest. A város, amely a rendszerváltás előtt alkalmanként, azóta viszont igen sokszor fogadott be külföldi forgatócsoportokat, de önmagát csak elszomorítóan kevésszer alakíthatta. E megállapítás bizony annyira igaz, hogy az ember szinte már kerülni szeretné, ha a témáról ír – ám ez a közhely most aligha mellőzhető. Legalábbis, ha mozirajongóként lapozunk bele ebbe az építészeti csodákat és különlegességeket korrekt képekkel illusztráló, jópofa rajzokkal és ikonokkal tagolt és továbbdíszített, szórakoztató információkkal teli munkába. A mozgóképes körökben otthonosan mozgó, budapesti filmes túrákat szervező Basa Balázs és a többek között az Ittforgott-blog szerzőjeként számon tartott, történész-jogász, szintén többszörös stábtag Názer Ádám egy bekezdésig se tagadja: könyvükkel Budapestnek kívánnak további reklámot csinálni. Azért, hogy még többen jöjjenek ide filmet forgatni, vagy kicsit más nézőpontból is körülnézni. Esetleg azért, hogy a magyarok is másképpen lássák fővárosuk jellegzetes helyszíneit. Viszont, hiába a rengeteg színes adalék, a hat fejezetre bontott Itt forgott akkor tud igazán érdekes lenni, ha elfogadjuk, hogy Budapest nemzetközi filmes karrierje bizony csak komoly kompromisszumokkal nevezhető igazán izgalmasnak. Már ami a filmográfiáját illeti.

Gondoljunk csak bele: ha a külföldi példákat vesszük, s úgy sétálunk, teszem azt New York-ban, Londonban vagy Rómában, hogy hónunk alatt a vonatkozó városról szóló, ehhez hasonló kiadványt szorongatjuk, nem arra keresünk példákat, hogy az épp előttünk álló, gyönyörű építmény vajon melyik filmben látható – hanem nagyon is konkrét moziélményeink helyszíneire szeretnénk rátalálni. A padra, amin Woody Allen és Diane Keaton üldögélt a Manhattanben; a könyvesboltra, amelybe besétált Julia Roberts a Sztárom a páromban, s ott Hugh Grant fogadta őt – vagy azt a pontot, ahol Audrey Hepburn és Gregory Peck motorra pattant Római vakációjuk során.

Természetesen arról nem tehetnek a szerzők, hogyan is tehetnének róla, hogy Budapest a legtöbb nemzetközi filmben például Moszkvát, Berlint, Párizst alakítja. Mint ahogy azért sem felelősek, hiszen emiatt valószínűleg leginkább a sors okolható, hogy a legtöbb nálunk forgatott alkotás nem igazán jelentős film. (Ironikus módon persze kivételt képeznek ez alól Szabó István koprodukciós rendezései, például a Mephisto és a Napfény íze, melyekkel sokat foglalkozik a könyv.) Így sajnos a végeredményt ismerve nem érzünk különösebb izgalmat, amikor a legtöbb filmcímmel találkozunk a kötetben. Basa és Názer tudja ezt, ezért a helyszínek adottsági mellett a sztárok kedvenc budapesti törzshelyeinek említésével és szakmai kulisszatitkokkal teszik érdekessé az egyes bekezdéseket – a filmek szinopszisait alig ismertetik. Érthető, elvégre azzal akartak foglalkozni, ami valóban nagy szám: hogy nálunk rúgta a bőrt Sylvester Stallone és Pelé; Vörös zsaruként keménykedett Schwarzenegger; kémkedett Eddie Murphy, Brad Pitt, Robert Redford és még sokan mások, sőt, az is eléggé különleges, hogy Spielberg Budapesten találta meg szinte egész Európát – Bruce Willis óriási dugókat okozó, epikus akciózásairól már nem is beszélve. Büszkék is minderre az Itt forgott készítői, s ha néhol túl is fényesítik a budapesti csillagözönt (például amikor egy nagy 007-es logót tördelnek az egyik oldalra, pedig ők is leírják, hogy James Bond-kaland sose forgott nálunk, hanem másik filmben, Az adósságban dolgozott itt a Casino Royale és A Quantum csendje egyik mellékszereplője, Jesper Christensen), ki tudja, tán még ahhoz is kedvet tudnak csinálni, hogy a könyv elolvasása után városnéző szemmel nézzük újra a sorra vett filmeket. Hiszen Budapest annyira csodás, hogy még erre is rá tud venni minket. Na de igazán kiérdemelte már azt is, hogy remekművekben, nagy sikerekben találja meg a reflektor!

 

Akadémiai Kiadó, 2014.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/01 51-51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12050