KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2002/április
KRÓNIKA
• Fehér György: Föld Ottó halálára
FILMSZEMLE
• Bori Erzsébet: Derék had Játékfilmek
• Varga Balázs: Valami történik Beszélgetés Koltai Lajossal
• N. N.: A 33. Magyar Filmszemle díjai
• Stőhr Lóránt: Falusi séta Beszélgetés Pálfi Györggyel
• Mihancsik Zsófia: Szeretet-skála Beszélgetés Dettre Gáborral
• Bakács Tibor Settenkedő: A két Holovácz Kisjátékfilmek
• Andor Tamás: Téged is leleplez Dokumentumfilmek

• Csejdy András: Mi az ördög David Lynch: Mullholland Drive
• Nevelős Zoltán: Mágus a neten davidlynch.com
• Horváth Antal Balázs: Bizonytalan földrajz Lynch-szótár
• Kolozsi László: Marilyn, szomorúság Egy kép
• Szűk Balázs: Hangyák a szalonban Buñuel állatszimbólumai
• Bikácsy Gergely: A zsarnok valóság Buñuel foglyai
• Ardai Zoltán: Lovagról és papokról Huysmans/Buñuel
KÖNYV
• Kelecsényi László: Féljünk együtt! Alfred Hitchcock
FESZTIVÁL
• Kovács András Bálint: Japán csend Pordenone – Sacile
KRITIKA
• Békés Pál: Mivégre? Kamondi Zoltán: Kísértések
• Báron György: Csak egy zenész Szabó István: Szembesítés
• Korcsog Balázs: Inter arma Wilhelm Furtwängler
• Mátyás Péter: Home, home Gárdos Éva: Amerikai rapszódia
• Takács Ferenc: Klisé-világ Todd Solondz: Helyzetek és gyakorlatok
• Spiró György: Senkifilmje Danis Tanović: Senkiföldje
• Varró Attila: Képmás-világ Alejandro Amenábar: Más világ
LÁTTUK MÉG
• Köves Gábor: Banditák
• Ardai Zoltán: Az ígéret megszállottja
• Vidovszky György: Kikötői hírek
• Elek Kálmán: Az igazság nevében
• Tosoki Gyula: Nagyon nagy Ő
• Pápai Zsolt: 40 nap és 40 éjszaka
• Kézai Krisztina: Szerelem a végzeten
• Tamás Amaryllis: Kiss Kiss (Bang Bang)

             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Egy tökéletes nap

Huber Zoltán

A Perfect Day – spanyol, 2015. Rendezte és írta: Fernando León de Aranoa. Kép: Alex Catalán. Zene: Arnau Bataller. Szereplők: Tim Robbins (B), Benicio Del Toro (Mambrú), Olga Kurylenko (Katya), Mélanie Thierry (Sophie). Gyártó: Mediapro / Reposado Producciones / TVE. Forgalmazó: Mozinet Kft. Szinkronizált. 106 perc.

 

Kötelet szerezni nem különösebben nagy kihívás, kivéve mikor a balkáni polgárháború kilátástalanul kusza útvesztőjében van szüksége rá az embernek. Nemzetközi segélyszervezetnél dolgozó hőseink egy távoli bosnyák falu egyetlen kútjából szeretnének egy felpüffedt hullát kihúzni, ám egy feje tetejére állt világban a hétköznapi kihívások is szürreális tragikomédiává válhatnak. A háború örült logikája bőven túl van a józan ész határain, a keserédes szatíra így jobb híján a nevetés és az emberség ellenszereit kínálja.

Az erőszakosan központosított diktatúrából egyre lazább föderációs demokráciává változó Spanyolországban korántsem áthallások nélküli a délszláv helyzet vizsgálata. Nem lehet elég sokszor elmondani, a toxikus szintre korbácsolt nacionalizmus könnyen zsigerből feltörő gyűlöletet ébreszthet. Barátságos szomszédok ugorhatnak egymás torkának, hogy aztán gondolkodás nélkül, vakon pusztítsanak el mindent maguk körül. Spanyol alkotóinkat természetesen nem maga a konkrét balkáni konfliktus, hanem az egyetemes emberi természet sötétebb és fényesebb oldalai érdeklik.

A nemzetközi sztárgárdával megspékelt produkció simán felveszi a versenyt a hollywoodi mezőnnyel, a morbid riposztokat tekintve pedig felül is múlja őket. A film kiállása hibátlan, a poénok menetrendszerűen érkeznek, a dráma és a humor kényes egyensúlya csak pillanatokra borul meg. Bár a zenei aláfestés többször tolakodó és a finálé felé haladva néhol fókuszát veszíti a történet, a felvázolt helyzet gyilkos abszurditása hatásos. A kötél körüli huzavona szépen fűzi egybe a road movie, romkomok és a háborús drámák különféle műfaji szituációit, míg a neves színészek érezhető szenvedéllyel bújnak a gyarlóságaikkal együtt hősiessé váló figurák bőrébe. Ha a háború menetét érdemben nem is befolyásolhatják, makacsságuk és egészséges cinizmusuk példaértékű.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/02 55-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12606