KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2002/március
KRÓNIKA
• Ádám Péter: Henri Verneuil (1920–2002)

• Takács Ferenc: Szemünk állása Joel Coen: Az ember, aki ott se volt
• Vágvölgyi B. András: Tényleg félek, vagy csak a szer hat? Drogfilmek
• N. N.: Drogfüggők
• Bakács Tibor Settenkedő: Tévések a mélypont ünnepén Drog-vízió
• Gelencsér Gábor: Hajtűkanyarok Beszélgetés Dér Andrással
MAGYAR MŰHELY
• Schubert Gusztáv: Rejtőzködő évtized A kilencvenes évek stílusa
• Muhi Klára: Kegyetlen szerep Beszélgetés a Balázs Béla Stúdióról – 3.rész
• Gelencsér Gábor: A szabadság létező fantomja Balázs Béla Stúdió 1961–2001
• Pápai Zsolt: Jövő idő Független műhelyek: Inforg Stúdió
• N. N.: Az Inforg Stúdió filmjei

• Karkus Zsolt: A lángész és a pernye Elme-játékfilmek
• N. N.: Elme-játékfilmek Tudósok, zsenik, parafenomének
• Gaál István: Tarts Keletnek! A gyorsfilmek kora
• Dániel Ferenc: Gén-tudat Tudomány a televízióban
• Kovács András Bálint: Tehetetlen érzelmek A modern melodráma
• Bóna László: Szeret – nem szeret Románctévé
• Hungler Tímea: London megöl engem Dr. Jack és Mr. Hyde
• N. N.: Bűn
• Varró Attila: Old Jack City Albert és Allen Hughes: A pokolból
• Máhr Kinga: A Plurabelle-rejtély James Joyce mozija
KRITIKA
• Turcsányi Sándor: Éretlenségi találkozó Dobray György: Szerelem utolsó vérig
• Bóna László: A múlt galaxisa Jankovics Marcell: Ének a Csodaszarvasról
LÁTTUK MÉG
• Varró Attila: A betolakodó
• Kovács Marcell: Tripla vagy semmi
• Pápai Zsolt: Korcs szerelmek
• Báron György: Broadway 39. utca
• Mátyás Péter: Üldözési mánia
• Herpai Gergely: 13 kísértet
• Köves Gábor: Kiképzés
• Mátyás Péter: A Sólyom végveszélyben
• Hungler Tímea: Britney Spears: Álmok útján
• Tamás Amaryllis: Angyali szemek

             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Terror-játékok

Tabutéma

Herpai Gergely

Ha a valóság megelőzi a játékot, a realizmus tabu lesz.

 

Sokszor játszottunk ilyet, ezért sohasem gondoltuk, hogy egyszer megtörténhet… A számítógépes játékokban gyakori szituációk a szimulált terroristaellenes akciók, a modern háborúk és az épületekbe robbanó repülőgépek, úgyhogy a piac igencsak megérzi a terrortámadást követő pánikhangulatot. A tragikus események hatására rengeteg cég halasztotta el új programjai kiadását, sőt, néhány játékból kigyomlálták azokat a részeket is, amelyek több-kevesebb konkrétummal utalhatnak a World Trade Centerre, a terrorizmusra vagy az esetleges megtorlásra.

 

*

 

A World Trade Centerrel és Boeingekkel több szimulátor-játékban találkozhattunk már eddig is, mind közül a legnépszerűbb és legismertebb a Flight Simulator sorozat. Nem meglepő, hogy a Microsoft 2002-es verzió októberre ígért kiadását elhalasztotta, és biztos, ami biztos, máris eltüntette belőle a kettős tornyot. A hivatalos honlapon „az áldozatok iránti tiszteletadásról” olvashatunk, de nyilvánvaló, hogy a cég nem szeretné, ha az ő szoftverével „gyakorolná” bárki a terrortámadást.

A Pókember sem ugrándozhat többé gondtalanul a New York-i felhőkarcolók között: a WTC tornyaira túlságosan emlékeztető magas épületek miatt a Spiderman 2: Enter Electro nevű játékot is jegelték, és a később megjelenő verziót az FS 2002-höz hasonlóan szintén módosítják majd.

Gyorsan kitörölték a WTC-t a „jövőből” is: a Fishtank Interactive Beam Breakers nevű, „a futurisztikus New York City-ben” játszódó repülős autóversenyét (a játék szerencsétlen időzítésű, a terrortámadás másnapján rendezett sajtótájékoztatóját követően) gyorsan retusálták, „a nemrég történt, szörnyű események tükrében”.

 

*

 

A belső nézetes taktikus akciójátékok kedvenc témája a terroristavadászat: természetesen ez a műfaj sem maradt érintetlenül. A Tom Clancy’s Rainbow Six kommandós játéksorozat legújabb epizódja, a Black Thorn kiadását „meg nem határozott időre” elhalasztották, hogy a készítők ki tudják vágni azokat a szálakat és küldetéseket, amelyek a szörnyű eseménnyel és a várható visszavágással összefüggésbe hozhatóak. Az alternatív jövőben játszódó, New York elleni támadásról szóló népszerű stratégiai játékot, a Red Alert 2-t pedig bevonták az amerikai üzletekből, és a boltba kerülés küszöbén álló küldetéslemez, a Yuri’s Revenge megjelentetését is október végére tették át. Az sem meglepő, hogy Jo Wood az olajmezők birtoklásáért kitört harmadik világháborúról és az amerikai-arab összecsapásokról szóló World War III: Black Gold-jának címét WWIII-ra változtatták, kiadását pedig bizonytalan időre elnapolták.

Arról még nem szól a fáma, hogy az amerikai kormány szigorítani akarja-e a számítógépes játékok cenzúráját, arra viszont számítani lehet, hogy az „erőszakos” játékokat ellenző, amúgy is agresszív konzervatív képviselők még erőteljesebb támadásba lendülnek…


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2001/11 12. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3493