KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2002/március
KRÓNIKA
• Ádám Péter: Henri Verneuil (1920–2002)

• Takács Ferenc: Szemünk állása Joel Coen: Az ember, aki ott se volt
• Vágvölgyi B. András: Tényleg félek, vagy csak a szer hat? Drogfilmek
• N. N.: Drogfüggők
• Bakács Tibor Settenkedő: Tévések a mélypont ünnepén Drog-vízió
• Gelencsér Gábor: Hajtűkanyarok Beszélgetés Dér Andrással
MAGYAR MŰHELY
• Schubert Gusztáv: Rejtőzködő évtized A kilencvenes évek stílusa
• Muhi Klára: Kegyetlen szerep Beszélgetés a Balázs Béla Stúdióról – 3.rész
• Gelencsér Gábor: A szabadság létező fantomja Balázs Béla Stúdió 1961–2001
• Pápai Zsolt: Jövő idő Független műhelyek: Inforg Stúdió
• N. N.: Az Inforg Stúdió filmjei

• Karkus Zsolt: A lángész és a pernye Elme-játékfilmek
• N. N.: Elme-játékfilmek Tudósok, zsenik, parafenomének
• Gaál István: Tarts Keletnek! A gyorsfilmek kora
• Dániel Ferenc: Gén-tudat Tudomány a televízióban
• Kovács András Bálint: Tehetetlen érzelmek A modern melodráma
• Bóna László: Szeret – nem szeret Románctévé
• Hungler Tímea: London megöl engem Dr. Jack és Mr. Hyde
• N. N.: Bűn
• Varró Attila: Old Jack City Albert és Allen Hughes: A pokolból
• Máhr Kinga: A Plurabelle-rejtély James Joyce mozija
KRITIKA
• Turcsányi Sándor: Éretlenségi találkozó Dobray György: Szerelem utolsó vérig
• Bóna László: A múlt galaxisa Jankovics Marcell: Ének a Csodaszarvasról
LÁTTUK MÉG
• Varró Attila: A betolakodó
• Kovács Marcell: Tripla vagy semmi
• Pápai Zsolt: Korcs szerelmek
• Báron György: Broadway 39. utca
• Mátyás Péter: Üldözési mánia
• Herpai Gergely: 13 kísértet
• Köves Gábor: Kiképzés
• Mátyás Péter: A Sólyom végveszélyben
• Hungler Tímea: Britney Spears: Álmok útján
• Tamás Amaryllis: Angyali szemek

             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Film / Regény

Solomon Northup: Twelve Years a Slave

Fehéren feketén

Bocsor Péter

A Tizenkét év rabszolgaság (1853) vádirat a rasszizmus ellen.

„Hát maga az a kis hölgy, aki miatt kitört ez a nagy háború” − az amerikai polgárháború elején Abraham Lincoln ezekkel a szavakkal fogadta a Fehér Házban a Tamás bátya kunyhója (1852) szerzőjét, és bár az eset történeti hitelessége kétséges, az afro-amerikaiak megítélésének megváltoztatásában játszott szerepe miatt Harriet Beecher Stowe regénye az irodalom társadalomformáló erejének gyakran emlegetett példája lett. A déli életformáról gyermekkorában személyes tapasztalatokat szerző fehér írónő főként az olvasó érzelmeire kívánt hatni, amikor addig szokatlan együttérzéssel ábrázolta a rabszolgák nyomorúságos életét, de a mű példátlan sikeréhez bizonyára az is hozzájárult, hogy a szerző olyan sztereotípiákat fogalmazott meg, és tett hosszú időre népszerűvé, mint a jóságos fekete dajka figurája vagy a gazdáját alázatos hűséggel szolgáló öreg rabszolga karaktere.

A regény megjelenését évekkel megelőzve, 1845-ben kiadott önéletrajzi írásában Frederick Douglass egy szökött rabszolga szemszögéből mutatta be ennek a társadalmi rendszernek az embertelenségét, miközben a kortársait zavarba ejtő retorikai képességeivel és politikai éleslátásával alaposan megcáfolta a fehérek intellektuális felsőbbrendűségének mítoszát. Ékesszólása mellett Douglass beszámolója a szókimondásával és érzékletes leírásaival tűnt ki a 18. és a 19. század során publikált több száz hasonló rabszolgatörténet közül, például amikor a szabadságot jelentő New York városába érkezéséről írva a következőképpen fogalmazott: „úgy éreztem magam, mint aki egy éhező oroszlánokkal teli katlanból szabadult.” Az embereket állati sorban tartó rendszer állatiasságával szembesítő Douglass-önéletrajz, illetve az utóbb a „fehér bűntudat” egyik első megnyilvánulásaként értelmezett Stowe-regény megjelenésével szinte egy időben látott napvilágot Solomon Northup Tizenkét év rabszolgaság (1853) című önéletrajzi írása, amely egészen más eszközökkel világított rá a rabszolgaság intézményének ellentmondásaira.

A David Wilson New York-i író segítségével első személyben megírt történetben ugyanis egy már szabadnak született, és családjával New York állam északi részén gazdálkodó fekete férfi sorsa tárul az olvasó elé, aki − akkoriban korántsem példátlan módon − rabszolga-kereskedők által szervezett emberrablás áldozata lesz, és különböző (emberséges vagy éppen kegyetlen) ültetvényesek szolgálatában több mint egy évtizedet tölt a messzi délen fekvő Louisiana államban, mielőtt egy kalandos úton kézbesített levél nyomán jótevői kiszabadítják. Solomon Northup történetének átütő erejét tehát jórészt a rabszolgaság anakronizmusát sajátosan felszínre hozó történelmi helyzet, a polgárháborút közvetlenül megelőző évek amerikai politikai térképe magyarázza, ahol egyszerre lehetett valaki teljes értékű, szavazati joggal bíró állampolgár az egyik államban, míg néhány órányira az otthonától csupán lélektelen árucikknek tekintették.

A kirívó társadalmi igazságtalanságot hatásosan megjelenítő emberrablás motívuma mögött azonban felsejlik az afro-amerikai közösség egészének történelmi tapasztalata, és a felismerés, hogy személyesen vagy ősei révén minden rabszolgasorban tartott ember egyszer hasonló bűntény áldozata lett. Ezért az elbeszélőnek nincs szüksége sem az érzelmek erejére, sem meggyőző érvekre, csupán az események tárgyszerű és világos tolmácsolására, hogy írása drámai erővel hasson. Az elrablás és a megmenekülés kalandos fordulatai, az ültetvények világának részletgazdag leírása, valamint Solomon lázadó természete, és nem szűnő vágya, hogy visszakapja a családját és korábbi életét a fikcióra jellemző drámaiságot kölcsönöznek a történetnek, miközben egy különlegesen új nézőpontból, a saját sorsán megbotránkozó szabad ember szemszögéből nyerünk bepillantást a fekete rabszolgák életébe.

Így lett Solomon Northup önéletrajza az első szabad fekete hang az amerikai irodalom történetében, majd a szerzője által Harriet Beecher Stowe-nak ajánlott írás megjelenését követő másfél évszázadban az irodalom végig kitüntetett szerepet játszott az afro-amerikaiak kulturális identitásának megformálását és politikai emancipációját célzó törekvésekben. 

Dove Publications, 1970.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/01 50-50. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11572