KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2002/január
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Geréb Anna: Grigorij Csuhraj (1921–2001)
NŐ-IDOLOK
• Bori Erzsébet: A betiltott nők Képtelen Afganisztán
• Nánay Bence: Csador-feminizmus Az iráni film nőképe
• Hungler Tímea: Nőnem, hímnem Emancipáció Hollywoodban
• N. N.: Hollywoodi feminák
MAGYAR MŰHELY
• Mihancsik Zsófia: Kiürült agóra A rendszerváltás filmjei – Beszélgetés György Péterrel, Hirsch Tiborral és Révész Sándorral
• N. N.: A rendszerváltás filmjei
• Muhi Klára: Volt egy liget Beszélgetés a BBS-ről Durst Györggyel, Gödrös Frigyessel és Monory M. Andrással
CYBERVILÁG
• Mersich Gábor: Üzenetek az abszolút szellem korából A Sztalker és a Mátrix
• Korcsog Balázs: Földelt sci-film Tarkovszkij Solarisa

• Trosin Alekszandr: Keresd a nőt! Az orosz krimi nemet vált
• Veress József: Puskin, Sztálin, Tarkovszkij Orosz könyvespolc
• Lajta Gábor: A Császár rajzos kabinetje Kuroszava-kiállítás
• Karátson Gábor: Kínában az igazság Csang Ji-mu történetei
• Wostry Ferenc: Akciógól Chow Sing Chi: Shaolin foci
KRITIKA
• Csont András: A múltak ütemén Bacsó Péter: Hamvadó cigarettavég
• Hirsch Tibor: Reinkarnációink Koltai Róbert: Csocsó
LÁTTUK MÉG
• Ardai Zoltán: A Titanic szobalánya
• Bikácsy Gergely: Reménytelen gyilkosok
• Tamás Amaryllis: Aranyhere
• Takács Ferenc: Jay és Néma Bob visszavág
• Varró Attila: A Fekete Tigris könnyei
• Zsidai Péter: Ne szólj száj
• Kömlődi Ferenc: Atlantisz – Az elveszett birodalom
• Déri Zsolt: Human Nature
• Köves Gábor: Aranybánya
• Glauziusz Tamás: Sötét ablak

             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Michael Clayton

Kovács Gellért

Michael Clayton – amerikai, 2007. Rendezte és írta: Tony Gilroy. Kép: Robert Elswit. Zene: James Newton Howard. Szereplők: George Clooney (Michael Clayton), Tom Wilkinson (Edens), Tilda Swinton (Karen), Sydney Pollack (Marty), Michael O'Keefe (Grissom). Gyártó: Samuels Media / Castle Rock Entertainment / Mirage Enterprises. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 119 perc.

 

A címszereplő kocsiját hátrahagyva döbbenten áll a kékesszürke pirkadatban. A domb tetején pihenő lovakat bámulja. Vészjóslóan csendes, tökéletesen fényképezett, már-már költői pillanat ez. Tán épp ezért fura hatást kelt, amikor először látjuk. George Clooney kissé zilált, de még így is szívdöglesztő eleganciája nem illik e búskomor, festményszerű képbe. Aztán a film vége felé visszatérünk a jelenethez – ám ekkor már nem érezzük disszonánsnak a főhős vidéki kiruccanását. Hiszen tapasztaltuk: alaposan és keservesen megdolgozott a megvilágosodásért.

Michael Clayton tehetséges jogász, aki hosszú ideje szolgálja jó pénzért a kétes erkölcsű hatalmasokat. Igazi profi: az igazságszolgáltatás kiskapuinak összes kulcsát divatos zakója zsebében hordozza, és ha megtalálja a kijáratot, nem létezik ronda ügy, amelyet ne lenne képes eltussolni a megfelelő paragrafus segítségével. Ám egy napon – halmozódó magánéleti problémái és egy tragédia folyományaként – mégiscsak fölébred benne a szunnyadó humánum. Számot vet tetteivel, majd alaposan befűt a lelkiismeretlen gazembereknek.

A hasonló témákban egykor verhetetlen mesterek (például Sidney Lumet vagy Sydney Pollack, aki jelen darabban talán nem véletlenül játszik egy fontosabb szerepet) bizonyára izgalmas, kellemesen didaktikus filmet forgattak volna e szabványos tanmeséből. A rendezés terén kezdő, ezt megelőzően csak forgatókönyvíróként jegyzett Tony Gilroy az elődökhöz méltó szakértelemmel, ám jóval komorabb stílusban feszült neki a kihívásnak: bombasztikus fordulatok nélkül, szinte kizárólag a színészekre összpontosítva (Clooney mellett Tilda Swinton és Tom Wilkinson is brillírozik) vezényelte le művét. Nem szeretném elkiabálni, de azért megkockáztatom: Gilroy személyében nagy jövő előtt álló direktor került be a hollywoodi véráramba.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/02 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9283