KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2001/november
KRÓNIKA
• N. N.: Hibaigazítás
• Veress József: Szilágyi Gábor (1942–2001)
• Csontos János: Megjegyzések egy tévékritikához

• Schubert Gusztáv: Képeltérítők Pokoli tornyok
• N. N.: Amerika romokban Paranoia-mozi
• Hirsch Tibor: A halál dobozai Borzalom-dramaturgia
• Herpai Gergely: Tabutéma Terror-játékok
• Spiró György: A Kéttoronyba zárva Amerikai éjszaka
MAGYAR MŰHELY
• Kovács András Bálint: Tarr szerint a világ A Zóna belülről – 1. rész
• N. N.: Tarr Béla a Filmvilágban
• Gelencsér Gábor: Belföldi magyarok A Kádár-kor emberképe
• Andor Tamás: Boldog évek In memoriam Simó Sándor
CYBERVILÁG
• Kömlődi Ferenc: Android-szerelem A. I. – Mesterséges értelem
• Tillmann József A.: A M.I. mutánsaink Kubrick és az A. I.

• Beregi Tamás: Homo Chimpansiensis A majmok bolygója
• Pápai Zsolt: Sors-puzzle A kizökkent idő filmjei
• Békés Pál: Életfogytig piknik Ausztrál filmek
KÖNYV
• Nánay Bence: Nem strandolvasmány A mozgás-kép
• Palotai János: Szekond A film, a rádió és a televízió a kutatások tükrében
KRITIKA
• Báron György: Lógva hagyva Paszport
• Takács Ferenc: XX Nexxt
LÁTTUK MÉG
• Csont András: Köszi a csokit!
• Hideg János: A panamai szabó
• Kovács Marcell: Get Carter
• Turcsányi Sándor: Szajré
• Varró Attila: Halálos iramban
• Hungler Tímea: Amerika kedvencei
• Elek Kálmán: Kardhal
• Köves Gábor: A sárkány csókja
• Vidovszky György: Amerikai pite 2.
• Tamás Amaryllis: Gandhi – Egy vezér születése
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Ground Zero

             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Moszkva tér

Benke Attila

Magyar, 2001. Írta és rendezte: Török Ferenc. Szereplők: Karalyos Gábor, Balla Eszter, Szabó Simon. Forgalmazó: MNFA. 88 perc.

 

A hatvanas évektől szinte minden színre lépő rendezőgeneráció tagjai készítettek önvallomásszerű „így jöttem filmeket” (Szabó István: Álmodozások kora, Gothár Péter: Megáll az idő, Reisz Gábor: VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlanig). A Moszkva tér Gaál István Sodrásbanjához és az Álmodozások korához hasonlóan különösen fontos film, mert nemcsak Török Ferenc saját fiatalkori élményeit és alkotói törekvését tükrözi, hanem elindította a 2000-es évek „magyar új hullámát” is.

A Moszkva tér néhány budapesti fiatalról szól, akik a rendszerváltás évében, az érettségi botrány közepette kell, hogy elinduljanak a felnőtté válás rögös útján. Mint annak idején Török Ferencet és barátait, úgy Petyát, Rojált és a többieket sem hatja meg a sűrű 1989 (Nagy Imre-újratemetés, Kádár János halála), gyorsan túllépnek az életükbe „beleérő” történelmen, a nagy szerelmek, a nagy csalódások, a pályakezdés és a társadalmi betagozódás problémái jobban izgatják őket, mint a kádári konszenzust megkötő, illetve fenntartó nagyapáik és apáik bűnei. Török filmje azért zseniális, mert történelemről és a mindenkori fiatalokat foglalkoztató kérdésekről egyaránt szól. Az ezredfordulón színre lépő Simó-osztály (amelynek Hajdu Szabolcs és Pálfi György mellett a Moszkva tér alkotója is tagja volt) ugyanolyan fiatalos lendülettel és pimaszsággal vágott neki a filmkészítésnek, mint Rojálék csapata az illegális éjszakai fürdőzésnek vagy Petya és Kigler hamisított jegyekkel Bécsnek. Egy pályakezdő filmalkotót pedig ugyanúgy feszélyez a megalkuvás nemcsak a Kádár-korszakban pusztító réme, mint a történet fiatal felnőttjeit az érettségit követően, a munka világában.

Extrák: A kiadvány dizájnja a Filmarchívumtól megszokott módon színvonalas. A borítót a filmbeli piros Lada uralja, ami a szocializmus évei alatt és nagyjából a kilencvenes évek közepéig státuszszimbólumnak számított. A kihajtható tokban nemcsak a két DVD-lemez vár ránk, hanem egy tartalmas füzet is, amelyben a második világháború előtt és a 2010-es évek óta ismét Széll Kálmán térnek nevezett Moszkva tér történetét ismerhetjük meg, valamint olvashatunk a rendszerváltásról, az érettségi botránytól, a film keletkezéséről és utóéletéről, hatalmas fesztivál- és közönségsikereiről. Az első lemezen maga a 2017-ben digitálisan felújított Moszkva tér található, a másodikra pedig több izgalmas, összességében félórányi extra került fel. Török Ferenc diplomafilmje, a fantasztikus (idő)csavarral megbolondított Tranzit már tükrözi azt az érzékenységet, amellyel Török az ezredforduló Budapestje felé közelített első nagyjátékfilmjében, csak ebben egy másik híres közterületen, a Déli pályaudvar környékén játszódik a cselekmény. Az extra riportfilmből ugyanazt tudhatjuk meg, mint a füzetbe leírt interjúból, plusz érdekességét az adja, hogy láthatjuk benne fiatalon nemcsak az alkotókat, hanem a Simó-osztály többi tagját is, sőt megjelenik az osztályfőnök és a film producere, sajnos a mozipremier előtt elhunyt Simó Sándor is. Ezt egészíti ki a rendező és a főszerepeket játszó színészek (Karalyos Gábor, Balla Eszter, Szabó Simon) audiókommentárja, amelyben az adott jelenetekhez kapcsolódó kulisszatitkokat és személyes élményeket ismerhetünk meg. Rendkívül hasznosak a híradórészletek, amelyek bár a Moszkva térben is láthatók, de csak a háttérben: többek között Nagy Imréék újratemetését és az érettségi tételek kiszivárgásának ügyét eleveníthetjük fel több mint 30 év távlatából. Az extrák sorát fotógaléria és előzetesek teszik teljessé.

A kiadvány melegen ajánlott a Moszkva tér rajongóinak, habár még ennyi extrával együtt is az ára – közel 5000 Ft – kicsit magas.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/04 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14502