KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2001/június
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• N. N.: Guglielmo Biraghi (1927–2001)
• (X) : 2001: science+fiction/tudomány és fikció

• Schubert Gusztáv: Sorskereskedők Igazság-bulvár
• Székely Gabriella: Semmi politika, filmesek vagyunk! Beszélgetés a dokumentumfilmezésről
• Bori Erzsébet: Megcsalatva Gyerekek – Koszovo 2000
• Dániel Ferenc: Az emberek szörnyülködnek, hurcolkodnak A részlet hatalma
MAGYAR MŰHELY
• Bori Erzsébet: Rövidsarok Kisjátékfilmek
• Muhi Klára: Háromezer méteres kép Beszélgetés Szécsényi Ferenccel

• Zalán Vince: Steven Soderbergh bukfencei Avantgard megvilágosodás
• Pápai Zsolt: Egyszemélyes Amerika Schizopolis
• Gelencsér Gábor: Drogma Traffic
• Varró Attila: Nosferatu árnyéka Vampiria
• N. N.: A vámpírfilm évszázada
• Hungler Tímea: Ördöggel cimborálva Dario Argento gótikája
• Kovács Marcell: Mösziő Ordas Mélyen az erdőben; Farkasok szövetsége
ANIMÁCIÓ
• Kemény György: Animáció az Óperenciás tengeren túl Észak-amerikai rajzfilmek
KRITIKA
• Varga Balázs: A múlt idő jele Sacra Corona
• Csengery Kristóf: Halálnak halála A csodálatos mandarin
• Ágfalvi Attila: Szapolyai, a dobrudzsai villanyszerelő Ennyiből ennyi
LÁTTUK MÉG
• Békés Pál: A sziget foglya
• Békés Pál: Patkánymese
• Bikácsy Gergely: Az élet csodái
• Kömlődi Ferenc: A mexikói
• Kúnos László: Miss Julie
• Köves Gábor: 15 perc hírnév
• Elek Kálmán: A pók hálójában
• Kézai Krisztina: Húgom, nem húgom
• Strausz László: Talpig majom
• Tamás Amaryllis: Lábad között
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Hamis(h)

             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Intim fejlövés

Fiúk a roncstelepről

Tüske Zsuzsanna

Négy férfi egy eset: szerelmi nullszaldó kisköltségvetésből. Szex, hazugság, videó és internet magyar módra.

 

Szajki Péter Intim fejlövés című munkája azon alkotások közé tartozik, amelyeknek jópár napfényes és szakmai szempontból is megnyugtató perccel sikerült hozzájárulniuk az idei Filmszemle egyhetes mozimaratonjához. A jó szolgálatot a zsűri is honorálta, hiszen ha Szabó Simonnal (Papírrepülők) megosztva is, de Szajki végül elnyerte a legjobb elsőfilmes rendezőnek járó díjat. Filmje nem tesz nagyképű, ám be nem váltott műfaji igéreteket, nem fordul a biztonsági játékként jól működő szófukarsághoz, valamint mellőzi a feneketlen mélységekbe révedezést. A mellékelt ábra szerint ez utóbbiak nélkül is lehetséges emberi kapcsolatokról érdemben beszélni, főleg, ha az alkotó képes arra, hogy egyedi mutatványok helyett klasszikus dramaturgiai mintákhoz nyúljon és azokat könnyű kézzel megírt forgatókönyvvel párosítsa.

Az Intim fejlövés elbeszélésmódja az egyik legnépszerűbb formára, a több szálú narratívára támaszkodik, amely ez esetben négyféle férfi-nő kapcsolat bemutatását jelenti – bevallottan olyan amerikai származású elődök kamaradrámái nyomán, mint Mike Nichols (Közelebb, Testi kapcsolatok) vagy Steven Soderbergh (Szex, hazugság, videó). Szajki ügyesen bánik a patternekkel, néhol még konkrét elemeket is átemel, ilyen például a kulcsfontosságú sztriptízbár-motívum vagy a szex chat, amelyeknek már a Közelebb cselekményében is fontos szerep jutott.

Az érzelmi-érzéki játszmák résztvevői között szerepel ifjú, házasodni készülő szerelmespár, Gábor és Éva, akiket őszinte szerelem hajt a házasság felé, Évának azonban mégis állandó szokása, hogy folyamatos kérdések elé állítsa vőlegényét, a legsúlyosabb próbát, amelyen bármelyik férfi könnyen elvérezhetne, azonban közvetlenül az esküvő előttre tartogatja. Kevésbé extrém, mégis hasonlóan fajsúlyos problémákkal kell megküzdenie a középkorú házaspárnak, Ákosnak és Marinak, akik az asszony mellműtétje óta egymáshoz sem érnek. Ákos az otthoni intim problémák elől a szex chat-be menekül, és egy fiatal lánnyal kezd arctalan, virtuális viszonyt. Ugyancsak a házasságtörésről, de egy hús-vér szerelmi háromszögről szól Hajni és Balázs története. A nő és férje legjobb barátja ugyanis megbocsájthatatlan bűnbe keverednek: titkos és tartós viszonyt folytatnak, amelynek érzéki idilljét egy nap Balázs betoppanása zavarja meg, aki ráadásul egy pisztollyal érkezik. A helyzetből adódóan a résztvevők mindegyike kénytelen nyílt lapokkal játszani, és felfedni az elhallgatott sérelmeket. A negyedik szál hőse a magányos, huszonhét éves fiú, Tomi, aki apró testi hibája miatt meg sem kísérel a lányok közelébe férkőzni. A sors azonban a hasonlóan fiatal, de annál tapasztaltabb Katival hozza össze, ami látszólag kiútat is kínálhatna a fiú számára, ha nem derülne ki, hogy a lány sem olyan tökéletes, mint amilyennek látszik. A testi deffektusok különféle csapdáiban vergődő főhősök, a férfiak, végül mindnyájan a megtört hímek roncstelepén, egy sztriptízbárban kötnek ki.

Dramaturgiai szerkezetét tekintve a film semmiféle bravúrt nem hajt végre, hiszen alapvetően négy, egymástól különálló epizódot mozgat. Az Intim fejlövés külcsín tekintetében sem mondható cizelláltnak, hiszen a filmet dv-kamerával forgatták, amely amatőr jelleget kölcsönöz, bár ez, ha akarjuk – a szűkös pénz- és időkeret mellett – betudható akár tudatos szerzői szándéknak is, hiszen a keresetlen, Dogma-stílust idéző forma végső soron jól gerjed össze a tartalommal. Szajki alkotásának legnagyobb erőssége azonban mégis a belbecsben rejlik, hiszen mind a négy történetet egyaránt okosan megírt, kesernyés humorral átittatott dialógusok uralják, ezen kívül színészi játék tekintetében sem érheti panasz a filmet, hiszen a törékeny, mégis királynői karizmával rendelkező Nagy-Kálózy Eszter mellett többek között olyan profik játszanak, mint Gáspár Tibor vagy Szabó Győző, nem beszélve a legfiatalabb generáció igéretes képviselőiről, különösen a Pánikból már ismert Kovács Lehelről.

Az Intim fejlövés, amellett, hogy kiválóan bánik a kifogástalan kamaradrámához szükséges adalékanyagokkal, alázattal hajt fejet a műfaji minták előtt, és ezzel magyar viszonylatban még mindig ritkának mondható trükköt alkalmaz: nézőbarát módon varázsolja elő a csontvázakat a szekrényből.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/04 50. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9737