KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2001/április
KRÓNIKA
• N. N.: A 32., Millenniumi Magyar Filmszemle díjai
• N. N.: Képtávíró
• N. N.: Hibaigazítás
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Gengszterek és angyalok Játékfilmek
• Bikácsy Gergely: Kamasz Budától kamasz-Debrecenig Elsőfilmesek
• Stőhr Lóránt: Még csak húsz százalékon égünk Beszélgetés Hajdu Szabolccsal, Mundruczó Kornéllal és Török Ferenccel
• Muhi Klára: Kézigránát, levélbomba, szelíd Apokalipszis Kisjátékfilmek
• Ormos Mária: Hű filmemlékezet Dokumentumfilmek
• Gelencsér Gábor: Költött valóság A dokumentarista módszer

• Forgách András: Túl közel a távolsághoz Szerelemre hangolva
• Turcsányi Sándor: Mozi a téren Cseh hullámok
• Dániel Ferenc: Švejkelés Rudolf Hrušínský-sorozat
• Bori Erzsébet: Hátranézet Új orosz filmek
• Trosin Alekszandr: Galivúd Orosz filmtörvény
• Schubert Gusztáv: A detektívek bűne Rekviem a film noirért
MÉDIA
• Kömlődi Ferenc: Digitális felforgatás Média-stratégiák és a harmadik út

• Takács Ferenc: Angol dada Monty Python Repülő Cirkusza
KRITIKA
• Varga Balázs: Rend nélkül Anarchisták
LÁTTUK MÉG
• Glauziusz Tamás: Harry csak jót akar
• Varró Attila: Ó, testvér, merre visz utad?
• Ádám Péter: Csokoládé
• Korcsog Balázs: Taxi 2
• Csont András: Fedezd fel Forrestert!
• Elek Kálmán: Sátánka
• Köves Gábor: Túszharc
• Harmat György: Férfibecsület
• Kézai Krisztina: Majdnem híres
• de Châtel Andrea: Mi kell a nőnek?
• Hungler Tímea: Bagger Vance legendája
• Tamás Amaryllis: Az ezredes úrnak nincs, aki írjon
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Riki-tiki tévé

             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Hair

Pápai Zsolt

Hair – amerikai, 1979. Rendezte: Miloš Forman. Szereplők: John Savage, Treat Williams, Beverly D’Angelo. Forgalmazó: Independent. 115 perc.

 

Kevés kort-tévesztettebb hollywoodi film ismeretes Miloš Forman Hairjénél. Amikor – 1979-ben – leforgatják, az ellenkulturális mozgalmak világmegváltó hevülete avétos emlék csupán, a vietnami kudarc őszinte feldolgozása pedig még alig kezdődött meg (sőt – mint a Csillagok háborúja jelzi –  éppenséggel az erőpolitika újralegitimálása dívik Hollywoodban), ráadásul a Hair akkor is megkésett mozi, ha Forman személye okán bizonyos kelet-európai események –  ’68 tavasza és ősze – parabolájának látjuk. Nem véletlenül bukik hatalmasat a bemutatásakor – hogy aztán tyúklépésben haladva szép lassan felfedezze magának kritikus és néző is. A redivivus nemcsak azért következik el, mert mai szemmel – illetve már a kilencvenes években is – a Hair sokkal aktuálisabb, mint az elkészülésekor volt (idősebb és ifjabb Bush a családi bizniszt támogató kalandorpolitikája sokat tett azért, hogy az üzenete – úgymond – felfrissüljön), hanem azért is, mert végre lett idő elmerengeni formai megvalósításának perfekcionizmusán. Lehet – sőt biztos –, hogy van Forman mesternek jobb filmje, de olyan nagyon kevés, amelyben a montázstechnika olajozottabb, a hangkulissza-építés kimunkáltabb, a kameravezetés innovatívabb, a nagyjelenek koreográfiája hatásosabb lenne. Didaktikussága megbocsátható, a soundtrack tételeinek legalább fele örök klasszikus, a központi figurát, Bergert adó Treat Williamsnél pedig kevés jobb, karizmatikusabb – egyúttal, sajnos, elfeledettebb – színész van a korban. Csak azokat a férfifrufrukat tudnánk feledni!

Extrák: Előzetes.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/08 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14200