KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2001/április
KRÓNIKA
• N. N.: A 32., Millenniumi Magyar Filmszemle díjai
• N. N.: Képtávíró
• N. N.: Hibaigazítás
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Gengszterek és angyalok Játékfilmek
• Bikácsy Gergely: Kamasz Budától kamasz-Debrecenig Elsőfilmesek
• Stőhr Lóránt: Még csak húsz százalékon égünk Beszélgetés Hajdu Szabolccsal, Mundruczó Kornéllal és Török Ferenccel
• Muhi Klára: Kézigránát, levélbomba, szelíd Apokalipszis Kisjátékfilmek
• Ormos Mária: Hű filmemlékezet Dokumentumfilmek
• Gelencsér Gábor: Költött valóság A dokumentarista módszer

• Forgách András: Túl közel a távolsághoz Szerelemre hangolva
• Turcsányi Sándor: Mozi a téren Cseh hullámok
• Dániel Ferenc: Švejkelés Rudolf Hrušínský-sorozat
• Bori Erzsébet: Hátranézet Új orosz filmek
• Trosin Alekszandr: Galivúd Orosz filmtörvény
• Schubert Gusztáv: A detektívek bűne Rekviem a film noirért
MÉDIA
• Kömlődi Ferenc: Digitális felforgatás Média-stratégiák és a harmadik út

• Takács Ferenc: Angol dada Monty Python Repülő Cirkusza
KRITIKA
• Varga Balázs: Rend nélkül Anarchisták
LÁTTUK MÉG
• Glauziusz Tamás: Harry csak jót akar
• Varró Attila: Ó, testvér, merre visz utad?
• Ádám Péter: Csokoládé
• Korcsog Balázs: Taxi 2
• Csont András: Fedezd fel Forrestert!
• Elek Kálmán: Sátánka
• Köves Gábor: Túszharc
• Harmat György: Férfibecsület
• Kézai Krisztina: Majdnem híres
• de Châtel Andrea: Mi kell a nőnek?
• Hungler Tímea: Bagger Vance legendája
• Tamás Amaryllis: Az ezredes úrnak nincs, aki írjon
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Riki-tiki tévé

             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A király látogatása

Huber Zoltán

Hyde Park on Hudson – brit, 2012. Rendezte: Roger Michell. Írta: Richard Nelson. Kép: Lol Crawley. Zene: Jeremy Sams. Szereplők: Bill Murray (Roosevelt), Laura Linney (Daisy), Olivia Williams (Eleanor), Samuel West (Bertie), Olivia Colman (Elizabeth). Gyártó: Film Four / Daybreak Pictures / Free Range Films. Forgalmazó: Big Bang Média. Feliratos. 94 perc.

A romkom-slágerek után a brit tömegfilm mostanság az életrajzi drámákkal aratott komolyabb kritikai és anyagi sikereket. A királyi család tagjai különösen exportképes alanyai ezeknek a történeteknek, hisz a személyes sorsfordulók, a történelmi dilemmák mellett őket még a monarchia patinás, zárt kulisszái is körülölelik, ami szinte mágnesként vonzza a pompára és titkokra éhes közönséget. A király látogatása pontosan ez utóbbi motívumra épít, mikor egy valós esemény apropóján a végletekig elbulvárosítja a portréfilm műfaját.

Roger Michell műve egyszerre idézi fel 1939 nyarát, az újdonsült királyi pár külpolitikailag rendkívül fontos amerikai látogatását és Roosevelt elnök viharos magánéletét. A rendező veterán szívmelengetőként a szerelmi afférok bemutatásával mintha az említett hírességek arcéleit, a világ sorsát befolyásoló, fontos találkozó hátterét vázolná, ám valójában nem tesz mást, csak megszellőztet néhány szaftos pletykát. A látottak valóságalapja így erősen megkérdőjelezhető: a saját unokatestvérét bélyeggyűjteményével elcsábító elnök figurája körülbelül annyira vehető komolyan, mint az üres szántóföldön integető VI. György alakja.

Michell nem törődik sem a hitelességgel, sem a hőseivel és inkább a botrányt szimatoló néző elvárásait követi. Az ikonikus személyekből sima celebeket farag, a kitalált magánéleti drámát pedig kizárólag a szex, a féltékenység és a hűtlenség mozgatja. A háború előestéje, a tények olyan apró díszítőelemek itt, mint a gyönyörűen fényképezett táj, a producerek azonban hátradőlhetnek, elvégre a célközönség elégedetten távozik. Jártunk a király hálószobájában, sőt, a Fehér Ház urát is rajtakaptuk, amint a titkárnővel lép félre – aki esetleg ennél mélyebb dolgokra számított, az maximum a Roosevelt-házaspárt alakító Olivia Williams és Bill Murray jelenlétével vigasztalódhat.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/02 54-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11334