KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2001/február
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
MAGYAR MŰHELY
• Forgách András: A rend éjszakája Beszélgetés a Werckmeister harmóniákról
• Kovács András Bálint: A rend éjszakája Beszélgetés a Werckmeister harmóniákról
• Szilágyi Ákos: A rend éjszakája Beszélgetés a Werckmeister harmóniákról
• Balassa Péter: Zöngétlen tombolás Werckmeister harmóniák
• Hirsch Tibor: Prufrock úr szerelmes éneke Utolsó vacsora az Arabs Szürkéhez
• Bori Erzsébet: A gólya hozta Beszélgetés Gyarmathy Líviával
CYBERVILÁG
• Herpai Gergely: Interaktív hullámok A digitális kultúra két arca
• Zachar Balázs: Fordulat-szám Beszélgetés a digitális forradalomról
• Kriston László: A sz@b@dság pill@n@t@ Paradigmaváltás Hollywoodban – 1. rész
• N. N.: Internet-oldalak

• Szilágyi Ákos: Happykalipszis Brazil és más végtörténetek
SOROZATGYILKOSOK
• Hungler Tímea: Szép a rút Sorozatgyilkos-filmek
• Varró Attila: Amerikai pszeudo Amerikai psycho
KRITIKA
• Galambos Attila: Dalolva a vérpadra Táncos a sötétben
• Varga Balázs: Lelki szemek Vakvagányok
• Békés Pál: Arany országút csillogó gyémántporán Meseautó
KÖNYV
• Kelecsényi László: Úrilány identitást keres Perczel Zita: A Meseautó magányos utasa
LÁTTUK MÉG
• Csont András: Sade márki játékai
• Takács Ferenc: Titus
• Köves Gábor: A sebezhetetlen
• Pápai Zsolt: A vörös bolygó
• Mátyás Péter: Számkivetett
• Vidovszky György: Ősz New Yorkban
• Strausz László: A harc mestere
• Kézai Krisztina: Hullahegyek, fenegyerek
• Hungler Tímea: Hangyák a gatyában
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Bridget Jones tévéje

             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Top Secret!

Varga Zoltán

Top Secret! – amerikai, 1984. Rendezte: Jim Abrahams, David Zucker, Jerry Zucker. Szereplők: Val Kilmer, Omar Sharif, Lucy Gutteridge. Forgalmazó: InterCom. 87 perc.

Még ha nem vált is a filmvígjátékok olyan agyonidézett tételévé, mint az Airplane!, s nem is bocsájtott útjára közkedvelt szériát, mint a Csupasz pisztoly, a Top Secret! kétségkívül megállja a helyét a híresebb ZAZ-paródiák mellett. A rendezői, forgatókönyvírói és produceri feladatokat ellátó trió fogalommá vált a paródia történetében: Jim Abrahams és a Zucker fivérek (David és Jerry) jóformán forradalmasították a műfajt a nyolcvanas években. Bár kelléktáruk zömmel a komikus hatáskeltés profánabb lehetőségeire épít – s az obszcenitás súrolásával a trió munkái tagadhatatlanul a „rosszízlés vígjátékainak” méltatlan sikereit előlegezik –, mégsem csupán a szexuális és altesti poénok dömpingjével mulattatnak, hiszen a verbális és a képi humor, valamint az önreflexív viccek egyaránt megállás nélkül sorjáznak opuszaikban.

Míg az Airplane! és a Csupasz pisztoly egy-egy műfajon röhög, a Top Secret!-ben a kigúnyolt műfajok és az anakronizmusok önfeledt – már a sztori szintjén nonszensznek minősíthető – halmozásával találkozunk: a kortárs Kelet-Németországba vezető bonyodalmak a kémfilmek témáit és figuráit kutyulják össze a francia ellenállók köré szőtt II. világháborús toposzokkal, ám végül az Elvis Presley-rockmusicalekből kölcsönzött bájgúnár lesz a nagy megmentő. Láthatunk eközben lövöldöző szörfösöket, vízmélyi bunyót, Kék lagúna-karikatúrát, tehénnek álcázott ellenállókat, nem beszélve egy visszafelé felvett jelenetről – a pályakezdő Val Kilmer mellett pedig színészveteránok tündökölnek az epizódszerepekben, köztük Omar Sharif és a Hammer-filmek nagy öregjei (Peter Cushing, Michael Gough). A Top Secret! a klasszikus amerikai rajzfilm legvadabb trendjeinek élőszereplős örököseként is felfogható: Tex Avery és Bob Clampett agymenéseiben sűrűsödtek olyan abszurd gegek, mint itt.

Extrák: kimaradt jelenetek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/10 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11274