KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/december
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
TELEVÍZÓ
• György Péter: A fogyasztók lázadása Televízió a szorongás kora után
• Schubert Gusztáv: Képernyővédők Tévé a Marsról
TITANIC
• Hirsch Tibor: Láss velem, ha mersz! Hullámtörők
• Vágvölgyi B. András: Amerikai mitológiák Titanic: Szép Újvilág
• Galambos Attila: Összkomfortos szegénység Titanic: Dover sziklái
FEDERICO FELLINI
• Bikácsy Gergely: Zampano ostora Fellini-tengerek, Fellini-nők
• Ardai Zoltán: Piazza Grande Koboldok, kimérák, nők
• Korcsog Balázs: Persona, avagy az utolsó lovag Fellini Casanovája
MAGYAR FILM
• Gervai András: Államgyár eszélgetés Marosi Györggyel
• Gervai András: Mafilm-(válság)krónika
• Zachar Balázs: Miénk a filmgyár? Beszélgetés Sipos Kornéllal
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: Így jött Marx József: Jancsó Miklós két és több élete
MULTIMÉDIA
• Beregi Tamás: Paripák, pisztolyok, nagyítólencsék Kalandfilm és kalandjáték
FESZTIVÁL
• Bogdán László: Tragédiák a végeken Román-magyar filmszemle
• Geréb Anna: Kultuszharc Moszkva
KRITIKA
• Ágfalvi Attila: Az őszi falevél útja Film...
• Varga Balázs: A titok nyitja Felicia utazása
• Turcsányi Sándor: Eurázsió Luna papa
LÁTTUK MÉG
• Bori Erzsébet: Az óceánjáró zongorista legendája
• Gervai András: A világ második legjobb gitárosa
• Pápai Zsolt: Űrcowboyok
• Köves Gábor: Terítéken a nő
• Varró Attila: Ház a Kísértet-hegyen
• Vidovszky György: A sejt
• Kömlődi Ferenc: Háború a Földön
• Hungler Tímea: Temetetlen múlt
• Kézai Krisztina: Dínó
• Tamás Amaryllis: Egerszegi
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Blokád

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Gyilkosság online

Schreiber András

Untraceable - amerikai, 2008. Rendezte: Gregory Hoblit. Írta: Robert Fyvolent és Mark Brinker. Kép: Anastas N. Michos. Zene: Christopher Young. Szereplők: Diane Lane (Jennifer), Billy Burke (Eric), Colin Hanks (Griffin), Joseph Cross (Reilly), Mary Beth Hurt (Stella). Gyártó: Cohen / Pearl / Lakeshore. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 100 perc.

 

Mióta a filmgyártás rácsatlakozott a világhálóra, elárasztanak minket a változó színvonalú web-krimik. A kilencvenes évek derekán főként az okos és számító hacker került középpontba (kezdve A hálózat csapdájában című dolgozattal), majd a Y2K jó előre beharangozott, információs-világvégehangulatának elmúltával, a rohamléptű internet-penetrációval egyidőben az adatvadászok mellé felsorakoztak a médiumot őrült tervük szolgálatába állító gyilkos elmék: szervergazdag időnkben a snuff-video (azaz a valós halált megörökítő mozgókép) az interneten talált otthonra. A tisztes polgár pedig a napi sorozatokból (a CSI-tól a Gyilkos elmékig), vagy a Félelem.com-hoz hasonló opusokból okulhat: a törvény őrei kíméletlenül lecsapnak a torzult lelkű mániákusokra.

Gregory Hobblit (Legbelső félelem, Törés) jelen dolgozata is efféle nevelő szándékú, leginkább széria-dramaturgiára alapozó krimi, annyival megfejelve a szokvány-csavarokat, hogy míg a fent idézett darabok elkövetői rendre pénzért teszik közszemlére a borzalmakat, a Gyilkosság online szadistája ingyen mutatja meg, mire képes a hangyasav vagy a magas hőfokon perzselő lámpafény. A moszkvai és maláj szerverek útvesztőjében kikutathatatlan gyilkost (Untraceable – ahogy az eredeti cím is jelzi) nem is lehet egy egyszerű álkéjenc hitelkártyájának segítségével nyakon csípni, ahogy azt a film felvezetőjében az internetes bűnözésre specializálódott FBI-ügynöknő (Diane Lane) demonstrálja. Mi több, a szabadon hozzáférhető tartalom gigászi tömegeket vonz – a film utolsó harmadára spórolt snell nyomozati szakaszban végül sikerrel kézrekerített gyilkos kiiktatása után hősnőnk e tömegnek, sőt minden törvénytelen net-tevékenységet folytatónak üzen, amikor a halálos párbajt rögzítő webkamerába tartja FBI-igazolványát. Hacker és gyilkos így kerül egymás mellé az illegális letöltések sújtotta Hollywoodban.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/06 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9393