KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/november
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Ádám Péter: Claude Sautet (1924–2000)

• Forgách András: Az utolsó jakuza A Kitano-kollekció
• N. N.: Kitano Takeshi
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Elsüllyedt mozi Velence
• N. N.: Az 57. velencei filmfesztivál díjai
MAGYAR MŰHELY
• Bakács Tibor Settenkedő: Elveszett ifjúság Petőfi '73–2000
• Gazdag Gyula: Helyszíni szemle
• Muhi Klára: Gorbacsovon innen, gvantanamérán túl A kis utazás

• Bikácsy Gergely: Vén újrealizmus? A filmtörténet börtönében
• Kömlődi Ferenc: Túl a biológián Evolúciós filmmesék
• Varró Attila: Kívülállók X-Men; Dogma
• Bóna László: Kalandterápia Túlélőtévé
• Turcsányi Sándor: Tücskök, hangyák, méhecskék kalandorok kíméljenek!
• Nánay Bence: Tanmese George Lucas, a világjobbító
• Tanner Gábor: Torreádorsirató Ladislao Vajda
• Bán Zoltán András: Egy centiméter A harmincas évek filmzenéi
KÖNYV
• Kelecsényi László: A nagy szürke Balogh Gyöngyi–Király Jenő: „Csak egy nap a világ...”
FESZTIVÁL
• Varró Attila: Családi körképek Karlovy Vary
KRITIKA
• Varga Balázs: Magányos lovag Aranymadár
• Báron György: Vissza az ólomidőbe A lövés utáni csend
• Bori Erzsébet: Vízicsoda Tuvalu
LÁTTUK MÉG
• Pályi András: Hétfő
• Békés Pál: Szerelmem szelleme
• Glauziusz Tamás: Végső állomás
• Bori Erzsébet: Angyal a lépcsőn
• Köves Gábor: Shaft
• Pápai Zsolt: Csapás a múltból
• Kovács Marcell: Horrorra akadva
• Hungler Tímea: Cool túra
• Korcsog Balázs: Sakáltanya
• Mátyás Péter: Robbanáspont
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Selejtező

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Top Secret!

Varga Zoltán

Top Secret! – amerikai, 1984. Rendezte: Jim Abrahams, David Zucker, Jerry Zucker. Szereplők: Val Kilmer, Omar Sharif, Lucy Gutteridge. Forgalmazó: InterCom. 87 perc.

Még ha nem vált is a filmvígjátékok olyan agyonidézett tételévé, mint az Airplane!, s nem is bocsájtott útjára közkedvelt szériát, mint a Csupasz pisztoly, a Top Secret! kétségkívül megállja a helyét a híresebb ZAZ-paródiák mellett. A rendezői, forgatókönyvírói és produceri feladatokat ellátó trió fogalommá vált a paródia történetében: Jim Abrahams és a Zucker fivérek (David és Jerry) jóformán forradalmasították a műfajt a nyolcvanas években. Bár kelléktáruk zömmel a komikus hatáskeltés profánabb lehetőségeire épít – s az obszcenitás súrolásával a trió munkái tagadhatatlanul a „rosszízlés vígjátékainak” méltatlan sikereit előlegezik –, mégsem csupán a szexuális és altesti poénok dömpingjével mulattatnak, hiszen a verbális és a képi humor, valamint az önreflexív viccek egyaránt megállás nélkül sorjáznak opuszaikban.

Míg az Airplane! és a Csupasz pisztoly egy-egy műfajon röhög, a Top Secret!-ben a kigúnyolt műfajok és az anakronizmusok önfeledt – már a sztori szintjén nonszensznek minősíthető – halmozásával találkozunk: a kortárs Kelet-Németországba vezető bonyodalmak a kémfilmek témáit és figuráit kutyulják össze a francia ellenállók köré szőtt II. világháborús toposzokkal, ám végül az Elvis Presley-rockmusicalekből kölcsönzött bájgúnár lesz a nagy megmentő. Láthatunk eközben lövöldöző szörfösöket, vízmélyi bunyót, Kék lagúna-karikatúrát, tehénnek álcázott ellenállókat, nem beszélve egy visszafelé felvett jelenetről – a pályakezdő Val Kilmer mellett pedig színészveteránok tündökölnek az epizódszerepekben, köztük Omar Sharif és a Hammer-filmek nagy öregjei (Peter Cushing, Michael Gough). A Top Secret! a klasszikus amerikai rajzfilm legvadabb trendjeinek élőszereplős örököseként is felfogható: Tex Avery és Bob Clampett agymenéseiben sűrűsödtek olyan abszurd gegek, mint itt.

Extrák: kimaradt jelenetek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/10 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11274