KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/szeptember
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Gervai András: Walther Matthau (1920–2000)

• Mihancsik Zsófia: Visszaköpött imák Holocaust-filmek
• Bikácsy Gergely: Senki nem tud semmit Életvonat
• Sándor Tibor: A látható és a láthatatlan Emberekkel történt; Porrajmos
MAGYAR MŰHELY
• Székely Gabriella: A Széchenyi terve Beszélgetés Bereményi Gézával
• Bársony Éva: Látva látni Beszélgetés Timár Péterrel

• Trosin Alekszandr: Ravaszul improvizál Csillagosok, cenzorok
• Jancsó Miklós: Anekdota
• Bíró Yvette: Guberálni jó! A tallózók és a tallózó
• Ardai Zoltán: Emberünk a főcsőben Film noir : Raymond Chandler
• N. N.: Raymond Chandler (1888–1959)
• Kömlődi Ferenc: Álmodsz, aztán meghalsz William Irish
• N. N.: Cornell Woolrich/William Irish (1903–1968)
MÉDIA
• Zachar Balázs: Más-képp Beszélgetés Hartai Lászlóval
• Gelencsér Gábor: Filmolvasó Médiatankönyvek
FESZTIVÁL
• Nánay Bence: A legeurópaibb San Francisco
KRITIKA
• Bakács Tibor Settenkedő: A csajom, a pasim Nincsen nekem vágyam semmi
• Takács Ferenc: Fegyvert s vitézt fehéren-feketén A hazafi
LÁTTUK MÉG
• Bikácsy Gergely: A lápvidék gyermekei
• Varró Attila: Lóvátett lovagok
• Gervai András: Viharzóna
• Kovács Marcell: Koponyák
• Hideg János: Csibefutam
• Bori Erzsébet: A kölyök
• Kézai Krisztina: Kevin és Perry a csúcsra tör
• Kubik Elvíra: Gagyi mami
• Tamás Amaryllis: Bombabiztos
• Köves Gábor: Szentek és álszentek
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Phi-Phi

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Öld meg kedveseid

Bocsor Péter

Kill Your Darlings – amerikai, 2013. Rendezte: John Krokidas. Szereplők: Daniel Radcliffe, Dane DeHaan, Michael C. Hall. Forgalmazó: InterCom. 104 perc.

 

Nehéz eldönteni, hogy John Krokidas rendező a kihívást kereste vagy inkább biztosra akart menni, amikor első filmje témájául a beat generáció születését, és benne Allen Ginsberg (Daniel Radcliffe) művészi és szexuális öntudatra ébredését választotta. A Kerouac, Burroughs és Ginsberg közötti kivételes alkotói barátság, illetve az utóbbi pályájának kezdetét beárnyékoló tragikus szerelmi háromszög története ugyanis az amerikai irodalomtörténet egyik legjobban dokumentált szelete, amelyet az említett szerzők is több alkalommal feldolgoztak műveikben.

A témaválasztás megítélését árnyalja, hogy a rendező és a forgatókönyvet vele közösen jegyző Austin Bunn igyekeznek túllépni az életrajzi film műfaji keretein, és az irodalmi hagyományok elleni lázadás, a személyes identitás vállalásának próbatétele, illetve a társadalmi normák általános megkérdőjelezése közötti összefüggéseket állítják a film fókuszába. Ha a szabadversnek van értelme a rímek kötöttsége nélkül, akkor a szerelem se csupán heteroszexuális lehet, és a beat nemzedék által később megfogalmazott lázadó magatartásformák is érthetővé válnak az Üvöltés extázisától, az Úton céltalanságán át, a Meztelen ebéd precízen rögzített delíriumáig.

E nagy ívű párhuzam felvázolásának azonban az az ára, hogy elvarratlan szálak és félreérthető motívumok maradnak a filmben. Ilyen például, hogy a szerelmi háromszögben központi szerepet játszó − a valóságban éveken át pedofil zaklatásnak kitett, és a beat nemzedékre kétségtelenül nagy hatással bíró − Lucien Carr alakja (Dane DeHaan) inkább egy öntelt díváéra hasonlít, aki tehetség híján önkényesen bünteti a rá vágyakozó férfiakat. Ez egyrészt ellentmond a film végén is közölt ténynek, miszerint Carr megbecsült szerkesztőként, tisztes visszavonultságban élte hátralévő életét, másrészt óhatatlanul felidézi az erkölcstelen meleg férfi, a gyilkos hajlamú szexuális ragadozó sztereotípiáját.

A film szereplőválasztása hasonlóan ellentmondásos. Noha elsőfilmes rendezőként érthető, hogy Krokidas ismert színészekkel veszi körül magát, a felvetett dilemmák helyett így a nézők többségét az foglalkoztatja, hogy Daniel Radcliffe vagy a szerelmi háromszög harmadik tagját megformáló Michael C. Hall alakítása mennyire tudja feledtetni Harry Potter vagy Dexter népszerű karaktereit.

Extrák: a főszereplők, a rendező és a forgatókönyvíró audiokommentárja, kimaradt jelenetek, interjúk.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/06 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11887