KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/szeptember
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Gervai András: Walther Matthau (1920–2000)

• Mihancsik Zsófia: Visszaköpött imák Holocaust-filmek
• Bikácsy Gergely: Senki nem tud semmit Életvonat
• Sándor Tibor: A látható és a láthatatlan Emberekkel történt; Porrajmos
MAGYAR MŰHELY
• Székely Gabriella: A Széchenyi terve Beszélgetés Bereményi Gézával
• Bársony Éva: Látva látni Beszélgetés Timár Péterrel

• Trosin Alekszandr: Ravaszul improvizál Csillagosok, cenzorok
• Jancsó Miklós: Anekdota
• Bíró Yvette: Guberálni jó! A tallózók és a tallózó
• Ardai Zoltán: Emberünk a főcsőben Film noir : Raymond Chandler
• N. N.: Raymond Chandler (1888–1959)
• Kömlődi Ferenc: Álmodsz, aztán meghalsz William Irish
• N. N.: Cornell Woolrich/William Irish (1903–1968)
MÉDIA
• Zachar Balázs: Más-képp Beszélgetés Hartai Lászlóval
• Gelencsér Gábor: Filmolvasó Médiatankönyvek
FESZTIVÁL
• Nánay Bence: A legeurópaibb San Francisco
KRITIKA
• Bakács Tibor Settenkedő: A csajom, a pasim Nincsen nekem vágyam semmi
• Takács Ferenc: Fegyvert s vitézt fehéren-feketén A hazafi
LÁTTUK MÉG
• Bikácsy Gergely: A lápvidék gyermekei
• Varró Attila: Lóvátett lovagok
• Gervai András: Viharzóna
• Kovács Marcell: Koponyák
• Hideg János: Csibefutam
• Bori Erzsébet: A kölyök
• Kézai Krisztina: Kevin és Perry a csúcsra tör
• Kubik Elvíra: Gagyi mami
• Tamás Amaryllis: Bombabiztos
• Köves Gábor: Szentek és álszentek
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Phi-Phi

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Fejbenjáró bűn

Soós Tamás

Ruby Sparks – amerikai, 2012. Rendezte: Jonathan Dayton, Valerie Faris. Írta: Zoe Kazan. Szereplők: Paul Dano, Zoe Kazan, Annette Bening, Antonio Banderas. Forgalmazó: InterCom. 105 perc.

A saját szobrába beleszerető, majd azt isteni segítséggel életre keltő Pügmalión története kiapadhatatlan inspirációforrásnak bizonyult a filmvilág számára. A számos modern átirat között markáns csapásirány a romantikus vígjátékoké: William A. Seiter (Vénusz érintése), Michael Gottlieb (Próbababa) vagy Garry Marshall (Micsoda nő!) után most a Jonathan Dayton – Valerie Faris rendezőpáros is romkomba bújtatta a görög mítoszt. Az Elia Kazan unokája, Zoe által forgatókönyvíróként jegyzett film középpontjában egy antiszociális írózseni, az ifjú Calvin áll, aki belehabarodik legújabb főhősébe, Rubyba. A Zoe által alakított lány pedig egy nap kilép a könyvből (a szerelem mégiscsak varázslatos dolog), és Calvinért rajongó, ideális barátnővé válik. Mivel Ruby azt csinálja, amit Calvin bepötyög az írógépébe, így az első önállósodási kísérletek után a szerző készséggel formálja át Rubyt kizárólag a párjához ragaszkodó álomnővé.

A Jonathan Dayton és Valerie Faris (A család kicsi kincse) által ötletesen rendezett film nem más, mint elmés humorba csomagolt metafora az önző szerelemről, amellyel a rendező házaspár a romantikus komédiák ordas közhelyeit forgatja ki. Az életre kelt férfifantázia (Ruby frivol, életvidám, és imádja az orális szexet) végül nem hoz boldogságot Calvinnak, aki rájön, hogy csupán egy szabad akarattal bíró, valódi nőt lehet szeretni. Azonban a fináléig a film ellenszenves, narcisztikus főhőssel dolgozik, így most a romkom-kánonban szokatlan módon, egy párkapcsolat felbomlásáért szurkolhatunk.

Hibái persze a Ruby Sparksnak is akadnak: a ritmus többször is megdöccen, a finálé elnyűtt és giccses, és antihősével szemben is túl elnéző a mű. Ám éleslátó humora és színes mellékkarakterei miatt a film mindezzel együtt is üdítően szellemes tételnek számít a romantikus vígjáték leharcolt műfajában.

Extrák: A Ruby Sparks megszületéséről szóló három kisfilm.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/04 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11392