KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/június
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : Szájtépés filmszakadásig 2.

• Kovács András Bálint: Sötét filmek A film noire és a modernitás
MAGYAR MŰHELY
• Jeles András: Teremtés, lidércnyomás Noteszlapok
• Székely Gabriella: Együttműködik-e a kultúra? Beszélgetés Sára Sándorral
• Mihancsik Zsófia: A bűn iskolái Gyereksorsok és dokumentumok
• Tamás Amaryllis: Nem kor-szerű történet Beszélgetés Almási Tamással

• Schubert Gusztáv: Hollywood felett az ég Beszélgetés a celluloid-angyalokról
• Tatár György: Hollywood felett az ég Beszélgetés a celluloid-angyalokról
• Tillmann József A.: Hollywood felett az ég Beszélgetés a celluloid-angyalokról
• N. N.: New Age mozi
• Kriston László: Lelkek szélesvásznon New Age a moziban
• Kriston László: New Age és profit
• Altorjay Gábor: Leni és Balázs Egy film vázlata
• Márton László: Mozgó és be van tiltva Weimari tabuk
• Turcsányi Sándor: Ismeri Ön Turzonovovát? Szlovák filmek
KÖNYV
• Kömlődi Ferenc: Médiaforradalom Ost-West Internet

• Fáber András: Magritte-dimenziók Alain Robbe-Grillet A szép fogolynőről
• Nánay Bence: A vízcsepp ráér Bill Viola mozgó festményei
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Félkegyelem Kelj fel Jancsi
• Ágfalvi Attila: Terelgetni, visszalépni Beszélgetés Fonyó Gergellyel
• Békés Pál: Devon szirtek Hadszíntér
• Varró Attila: Kamera-színház Férfitársaságban; Barátok és szomszédok
LÁTTUK MÉG
• Ágfalvi Attila: A lé meg a Lola
• Ádám Péter: Az évszázad gyermekei
• Bíró László: Doktor zsiványok
• Pápai Zsolt: A Mars-mentőakció
• Ardai Zoltán: Minden héten háború
• Máriássy Vanda: Az új Éva
• Hungler Tímea: Női vonalak
• Tosoki Gyula: Erin Brockovich – Zűrös természet
• Vidovszky György: Hulla, hó telizsák
• Illés Mária: Tök alsó
• Nyírő András: Brókerarcok
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Özönvíz

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Az erdő foglyai

Géczi Zoltán

Henjel gwa Geuretel – dél-koreai, 2007. Rendezte: Pil-Sung Yim. Szereplők: Jeong-myeong Cheon, Young-nam Jang. Forgalmazó: Cinetel. 117 perc. 

A hollywoodi filmipar növekvő elszántsággal fosztogatja a nyugati mesetárat, Az erdő foglyait azonban a nézők szerencséjére másféle tőről metszették. A producervezérelt, az aktuális divatoknak megfelelni kívánó amerikai adaptációktól eltérően Pil-Sung Yim ízig-vérig szerzői filmet forgatott, amely nem csupán kizsákmányolja a klasszikusok mesefiguráit (lásd például A lány és a farkast) és dramaturgiai motívumait, hanem az ázsiai kísértethistóriák elemei mellett eredeti ötleteket is felvonultat. A dél-koreai író–rendező több Grimm-mese elemeit is felhasználta (a koreai cím – Jancsi és Juliska – inkább tekinthető laza hivatkozásnak, mintsem szorosan vett definíciónak), de új keretet fogalmazott meg, és kortárs környezetbe helyezte a szövevényes cselekményt. Szívderítő módon a film esztétikájára éppolyan gondot fordítottak, mint a narratívára: az erdő mélyén rejtőző meseház álommunka volt a díszlettervező számára, a kosztümök nemkülönben kidolgozottak.

Az erdő foglyai explicit módon, de az amerikai mainstream közhelykatalógusától jócskán elrugaszkodva jeleníti meg a Grimm-meséket átszövő horrort: a bizarr és szürreális képek feszültségét színes sütik és pajkos játéktündérek ellenpontozzák, a rémmese látványvilágát gondosan megkomponált képek és szokatlan objektívhasználat határozza meg. Sajnos a párbeszédekre ráfért volna egy forgatókönyvdoktor, a dialógusok lehetnének valamelyest élettelibbek, miként a 117 perces játékidő is hosszabb kicsit az optimálisnál, tíz-tizenöt perccel érdemes lett volna megkurtítani. Ezzel együtt Pil-Sung Yim filmje nagyságrendekkel komolyabb és üdítőbb mesefilm, mint a klasszikus történetek divatosra fazonírozott amerikai változatai; a korongon egy fantáziadús, felnőtteknek készített high concept rémmesét lel a vásárló.

Extrák: előzetes, képgaléria.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/02 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10969