KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/március
KRÓNIKA
• N. N.: Új Budapesti Tizenkettő
• N. N.: Képtávíró
• (X) : III. Laterna Magyar Filmhét

• Bikácsy Gergely: A vétlen kamera Bresson filmszázada
• Schubert Gusztáv: Történelem a föld alatt magyar film, magyar krónika
• Jeles András: Büntető-század-napló
• Lengyel László: Csendőrvilág Magyarországon Kakastollas filmek
• Margócsy István: A kép-mutogató A napfény íze
• Tamás Amaryllis: Misszió Rabostóban Beszélgetés Ember Judittal
• Király Jenő: Szép remények, elveszett illúziók Multiplex esztétika I.
• Varró Attila: Árvák a tájfunban A kilencvenes évek tajvani filmjei
• Bori Erzsébet: Ázalék A lyuk
• Karátson Gábor: Tájkép-mozi A bábjátékos
• Köröspataki Kiss Sándor: Puszán, az elszánt Ázsiai filmek fesztiválja
MÉDIA
• Sós B. Péter: Megafúzió: mi változik? Az AOL és a Time Warner

• Zalán Vince: Otthontalanok otthona: filmtöténet Filmnapló
KÖNYV
• Horányi Özséb: Jeltan félmúltban Szilágyi Gábor: elemi KÉPtan elemei
KRITIKA
• Báron György: Káromkodások kora Anyád! A szúnyogok
• Galambos Attila: Jószándékal kikövezve Rosszfiúk
• Hirsch Tibor: Keresd a nőt, aki keres! A mi szerelmünk
LÁTTUK MÉG
• Nevelős Zoltán: Isteni játék
• Báron György: Isten látja lelkem
• Hungler Tímea: A függőkert
• Békés Pál: Mindenütt jó
• Takács Ferenc: Egy sorozatgyilkos nyara
• Tamás Amaryllis: A 200 éves ember
• Kis Anna: Kettős kockázat
• Sárdy Richárd: Pár-baj
• Köves Gábor: A csontember
• Varró Attila: A szörny
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Hullámvasút

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Alvilági játékok

Vízer Balázs

Lucky Number Slevin – amerkai, 2006. Rendezte: Paul McGuigan. Írta: Jason Smilovic. Kép: Peter Sova. Zene: Joshua Ralph. Szereplők: Josh Hartnett (Slevin), Stanley Tucci (Brikowski), Ben Kingsley (Rabbi), Bruce Willis (Mr. Goodkat), Morgan Freeman (Főnök), Lucy Liu (Lindsay). Gyártó: FilmEngine. Forgalmazó: Intersonic. Feliratos. 109 perc.

 

Az egyik legveretesebb hollywoodi filmzsáner, a gengszterfilm évtizedek óta válságban van – hiszen az igazi gengszterek sem rohangálnak már az utcán géppisztollyal, elüzletiesedett a szakma, nagyvállalati logika mentén dolgoznak a nagyfőnökök. A régi minták kiüresedtek, aki mégis ilyen filmet készít, annak muszáj valami újat felmutatnia.

Van, aki az időben halad visszafelé, mint Scorsese a New York bandáiban, van, aki a maffiozóknak ad emberibb arcot (Fedőneve: Donnie Brasco, A kárhozat útja), és van, aki új filmes formanyelvet húz a műfajra, mint Tarantino, Guy Ritchie vagy Bryan Singer a Közönséges bűnözőkkel. Az Alvilági játékok klasszikus példa az új típusú formai bűvészkedésre, csak az eredetiség hiányzik belőle. Paul McGuigan – aki már rendezett egy ütős gengszterfilmet, a Gengszterek gengszterét – sokat kölcsönöz mind Tarantinótól, mind Ritchie-től és Singertől, de némi Hitchcock-utánérzéstől sem riad vissza. A kiindulópont is a mestert idézi: egy átlagos fiatal srác, Slevin egy peches nap után egyik haverja lakásába érkezik, ám a hamarosan befutó nehézfiúk hősünket veszik elő a barátja tartozásai miatt. Kiderül, hogy a fickó két rivális főnöknek is tartozik, és mindkettő komoly szívességeket vár el cserében, így Slevin a tűzről pattant szomszédlánnyal együtt próbálja a szálakat kibogozni, miközben az egyre véresebb események baljós végkifejletet ígérnek.

McGuigan klasszikus sablonokkal és talán túl ügyesen összerakott történettel dolgozik, miközben nem győz elégszer kikacsintani ránk, a parádés nevekből – Bruce Willis, Morgan Freeman, Ben Kingsley és a meglepően jó Josh Hartnett – összerakott szereplőgárdát pedig olyan zavaróan trendi díszletek között mozgatja, hogy az már fáj. Hiába, még egy film sem lehet egyszerre okos és szép!

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2006/12 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8815