KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/március
KRÓNIKA
• N. N.: Új Budapesti Tizenkettő
• N. N.: Képtávíró
• (X) : III. Laterna Magyar Filmhét

• Bikácsy Gergely: A vétlen kamera Bresson filmszázada
• Schubert Gusztáv: Történelem a föld alatt magyar film, magyar krónika
• Jeles András: Büntető-század-napló
• Lengyel László: Csendőrvilág Magyarországon Kakastollas filmek
• Margócsy István: A kép-mutogató A napfény íze
• Tamás Amaryllis: Misszió Rabostóban Beszélgetés Ember Judittal
• Király Jenő: Szép remények, elveszett illúziók Multiplex esztétika I.
• Varró Attila: Árvák a tájfunban A kilencvenes évek tajvani filmjei
• Bori Erzsébet: Ázalék A lyuk
• Karátson Gábor: Tájkép-mozi A bábjátékos
• Köröspataki Kiss Sándor: Puszán, az elszánt Ázsiai filmek fesztiválja
MÉDIA
• Sós B. Péter: Megafúzió: mi változik? Az AOL és a Time Warner

• Zalán Vince: Otthontalanok otthona: filmtöténet Filmnapló
KÖNYV
• Horányi Özséb: Jeltan félmúltban Szilágyi Gábor: elemi KÉPtan elemei
KRITIKA
• Báron György: Káromkodások kora Anyád! A szúnyogok
• Galambos Attila: Jószándékal kikövezve Rosszfiúk
• Hirsch Tibor: Keresd a nőt, aki keres! A mi szerelmünk
LÁTTUK MÉG
• Nevelős Zoltán: Isteni játék
• Báron György: Isten látja lelkem
• Hungler Tímea: A függőkert
• Békés Pál: Mindenütt jó
• Takács Ferenc: Egy sorozatgyilkos nyara
• Tamás Amaryllis: A 200 éves ember
• Kis Anna: Kettős kockázat
• Sárdy Richárd: Pár-baj
• Köves Gábor: A csontember
• Varró Attila: A szörny
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Hullámvasút

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Superfly

Kovács Patrik

Superfly – amerikai, 2018. Rendezte: Director X. Szereplők: Trevor Jackson, Jason Mitchell, Michael Kenneth Williams. Forgalmazó: Bontonfilm. 116 perc.

 

Kliprendezőként Director X. már számos kreditet szerzett, ám most a nagyjátékfilmes porondon is megvetette a lábát: első mozija, a Superfly egy 1972-es, azonos című blaxploitation modern újragondolása. Veretes gengszterhistóriát láthatunk, melynek főhőse, a nagymenő drogdíler (Trevor Jackson) eltökéli, hogy kényszernyugdíjazza magát, előtte azonban – jövőjét bebiztosítandó – elvállal néhány rizikós üzletet, csakhogy ezzel számos riválisa haragját kivívja. A Superfly a megtérés küszöbén álló, önmérsékletre képes gengszter ethoszát dicsőíti, az ezt szolgáló narratív- és stíluseszközei azonban kétes értékűek. A sebhelyesarcú, a Carlito útja, a Betépve és az Amerikai gengszter motívumaival zsonglőrködő történet már rég lerágott csont, a forgatókönyvet jegyző Alex Tse ráadásul néhány, a deus ex machina határát súroló – épp ezért meglehetősen hiteltelen – fordulat révén még happy end-del is „megkoronázza” e sekélyes tanmesét. Tse a párbeszédekkel is bakot lő: a dílersors fonákságáról számot adó dialógusok nem is Coelho, hanem szinte már a trash kilencvenes évekbeli pápája, Donald G. Jackson ízlésficamát juttatják eszünkbe.

Igazán kár, hogy Director X. nem szánt elég időt az alapanyag precíz megmunkálására, már csak azért is, mert a képi világ elsőrangú, némely jelenet pedig – nem meglepő módon – a játékfilmes klipesztétika csúcsra járatása, ám a rendező szerencsére sikeresen tartja féken szélsőséges stíluskésztetéseit: az egyébként pazarul megkomponált akciójelenetekkel is furfangosan takarékoskodik. Aki tehát zilált formanyelvű, stílusvezérelt mozit vár, kellemesen fog csalódni. A Superfly problémái azonban így is számosak: nemcsak műfaján belül súlytalan, de a feketék szubkultúrájának árnyalt bemutatását célzó jelenkori trendnek (a Fruitvale megállótól a Csuklyásokig) sem lesz éllovasa.

Extrák: Director X. kedvenc jelenetei, werkfilmek, egy videóklip (No Shame).

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13989