KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2000/január
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története

• Schubert Gusztáv: Apokalipszis féláron A végítélet filmjei
• N. N.: Apokalipszis-filmek
• Gelencsér Gábor: Világvég-e? Apokalipszis, anno...
• Tillmann József A.: A két(ezer)szeres visszacsatolás keletje Különös nap
• Mihancsik Zsófia: Örökmozgó történelem Beszélgetés Bereményi Gézával és Gerő Andrással
• Mihancsik Zsófia: Áltörténelmi filmjeim Beszélgetés Jancsó Miklóssal
• Hirsch Tibor: Vér, veríték, kosztüm Jeanne d’Arc, az orléans-i szűz
• N. N.: Jeanne d’Arc–filmek
• Bikácsy Gergely: Csend a várak alatt Jeanne d’Arc-filmek
• Kovács István: Polonéz A-dúrban Wajda és a lengyel múlt
• Novobáczky Sándor: Költészet és filmvászon Beszélgetés Andrzej Wajdával
• Gervai András: Álmatlan Európa Beszélgetés Krzysztof Zanussival
• Szilágyi Ákos: Bizánci borbély Mihalkov Oroszországa
• Müllner Dóra: Helyfoglalás Beszélgetés Szőke Andrással
• Galambos Attila: A függetlenségi harc vége Ideglelés – a Blair Witch project
• Varró Attila: Kalandjátékfilm Ideglelés – a Blair Witch project
• Bóna László: Felebohócok Stan és Pan
KÖNYV
• Visky András: A szeplőtelen filmművészet Szőts és Erdély
KRITIKA
• Varga Balázs: Érzéstelenítés nélkül Eljövendő szép napok
LÁTTUK MÉG
• Pápai Zsolt: Harcosok klubja
• Hungler Tímea: Stigmata
• Vörös András Csaba: Hatodik érzék
• Tamás Amaryllis: Börtönpalota
• Vidovszky György: Nyomás!
• Beregi Tamás: Kéz őrület
• Kömlődi Ferenc: A 13. emelet
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: A mandíner gyönyörűsége

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

25 km/h - Féktelen száguldás

Baski Sándor

25 km/h – német, 2018. Rendezte: Markus Goller. Írta: Oliver Ziegenbalg. Kép: Frank Griebe. Zene: Andrej Melita és Peter Holm. Szereplők: Lars Eidinger (Christian), Bjarne Madel (Georg), Sandra Hüller (Tanja), Franka Potente (Ute), Alexandra Maria Lara (Ingrid). Gyártó: Pictures in a Frame. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 116 perc.

 

Az alapszintű forgatókönyvírói kurzusokon Oliver Ziegenbalg könyve ideális vizsgamunka lenne: a tananyagot a karakterépítéstől a párbeszédeken át a dramaturgiai ív felrajzolásáig mintaszerűen mondja fel – és közben nincs egyetlen olyan eleme sem, amellyel ne találkozhattunk volna korábban. Adott a két, egymástól gyökeresen különböző főszereplő (az ácsként dolgozó, visszahúzódó Georg születése óta ugyanott él, testvére agilis, világjáró üzletember), a cselekményt beindító, sorsfordítónak bizonyuló esemény (a fivérek apjuk temetésén találkoznak újra évtizedes kihagyás után), és a road movie kibeszéletlen konfliktusok feloldására (is) alkalmas kalandnarratívája (gyerekkori tervüket beteljesítve a két negyvenes férfi mopeden akarja átszelni Németországot a Fekete-erdőtől a Balti-tengerig).

Filmográfiája alapján Markus Goller rendező inkább tekinthető biztos kezű dramedy-iparosnak, mint szerzői rendezőnek, de közben feltűnően ragaszkodik kedvenc témáihoz. Túl azon, hogy szereti a furcsa párosokat, az apahiány és az apakeresés több filmjének is központi témája (Barátság!, Szimpli), és van, ahol a 25 km/h-hoz hasonlóan az apává válástól való félelem az egyik leküzdendő akadály (Frau Ella). A vígjáték-szituációk halmozása mellett a lélekemelés is a cél – a szereplők ezekből a történetekből természetesen jobb emberekként kerülnek ki, és Féktelen száguldás is ugyanezen a jól bejáratott ösvényen halad. Georg és Christian kalandtúrájának talán csak egyetlen, nem szokványos eleme van, mégpedig az, hogy szereplői idősebbek a műfajban megszokottnál, így a kapunyitási és az életközepi válsággal egyszerre kell megküzdeniük.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/08 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14187