KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
   1999/november
KRÓNIKA
• A szerkesztőség : 2019 Filmodisszeia Jubileumi Filmvilág-est
• (X) : Emberi jogok fesztiválja Budapest Center for Resource Management
• A szerkesztőség : Nyolcvanöt éves Illés György
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története
MAGYAR MŰHELY
• Grunwalsky Ferenc: Az a bizonyos kép ott a falon... Tévé a romokban
• Muhi Klára: Helyzet van Beszélgetés a filmszakmáról
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Szentek, szajhák, világvége Velence
VÁROSVÍZIÓK
• Bikácsy Gergely: Romlott húsok Rómája „Élettől duzzadó temető”
• Győrffy Iván: A tükrök városa Velence-filmek
TITANIC
• Varró Attila: Sifré-kódexek
CYBERVILÁG
• Kömlődi Ferenc: Bio-monitorok
• Herpai Gergely: Halál játékból Exitus CD ROM-ra

• Schubert Gusztáv: Napóleon a fiókban
• Forgách András: Kubrick karácsonya Tágra zárt szemek
• Takács Ferenc: Életre-halálra: dráma a bíróságon Tárgyalótermi klasszikusok
• Bodolai László: Törvénytől sújtva Tárgyalótermi filmek
• Ludassy Mária: Vérvád Ausztráliában Sikoly a sötétben
KRITIKA
• Hirsch Tibor: Bölcsészek köve Az Alkimista és a Szűz
LÁTTUK MÉG
• Kömlődi Ferenc: New Rose Hotel
• Harmat György: Csodás álmok jönnek
• Máriássy Vanda: Lottózsonglőrök
• Nevelős Zoltán: Mocskos zsaruk
• Békés Pál: Dilisek vacsorája
• Mátyás Péter: Oltári nő
• Korcsog Balázs: Állj, vagy jövök!
• Köves Gábor: Fergeteges forgatás
• Tamás Amaryllis: Párosban a városban
• Pápai Zsolt: Három évszak
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Szuszinka

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Sicario 2. A zsoldos / Escobar

Drogbárók végzete

Benke Attila

A véreskezű latin-amerikai drogbárók és az egyre kegyetlenebb drogvadász-egységek harca tovább folytatódik a mozivásznakon is.

 

A kábítószert már régóta ismeri az emberiség, azonban a drogkereskedelem csak a huszadik század társadalmi és technikai fejleményei miatt vált globális méretű problémává. Mexikóban és Kolumbiában sajátos kokaingazdaság épült ki, melynek főszereplői a kartellek. A drogterjesztő bűnszervezetek nem piaci eszközökkel, hanem vesztegetéssel és bérgyilkosokkal próbálják legyőzni riválisaikat. A leghírhedtebb drogbáró a hetvenes-nyolcvanas években csúcsra jutott Pablo Emilio Escobar Gaviria volt, aki elképesztő fényűzésben élt Hacienda Nápoles nevű birtokán (ahol még saját állatkertje is volt) és első elfogása után luxusbörtönében, a La Catedralban. Escobarnak még a kolumbiai parlamentbe is sikerült bekerülnie többek között populista szónoklatai és intézkedései miatt. A „kokainkirály” (így becézték a gengsztert) tudta, hogy a kormányzatból rég kiábrándult szegény emberek tömegén kapaszkodhat fel, ezért építtetett a medellíni szeméttelep mellé lakóházakat, a gyerekeknek focipályákat, és gátlástalan sicarióit (bérgyilkosait) is a szegénysorból emelte maga mellé, kihasználva a fiatalemberek anyagi kiszolgáltatottságát. Escobar és a drogbárók jellemzően a kapitalizmus egyenlőtlen erőviszonyait fordították saját országuk és az Egyesült Államok ellen.

A kartellekről az ellenük erélyesen fellépő rendőri szervekről természetesen számos film készült már. A brazil José Padilha Elit halálosztók első (2007) és második (2010) részében okosan nemcsak a kábítószermaffiát kárhoztatja, hanem a korrupt hatalmat és a rendőri brutalitást is. Amat Escalante Helije (2013) azt mutatja be, hogyan ragad bele az egyszerű, szegény ember a drogbárók hálójába. A nagysikerű Breaking Bad-sorozat (2008-2013) ugyanezzel foglalkozik, csak éppen a másik oldal perspektívájából: egy haldokló kémiatanár, Walter White szembesül azzal, hogy családja anyagi biztonságát tisztességes munkával nem, csak a saját receptje alapján készített metamfetamin gyártásával képes biztosítani.

A megalomán Pablo Escobarról is rengeteg filmet láthattunk már. Az egyikben (BeépülveAz Escobar-ügy, 2016) éppen a Breaking Bad Bryan Cranstonja tűnik fel, a Narcos (2015-) című tévésorozatban az Elit halálosztók rendőrhősét alakító színész, Wagner Moura a kolumbiai kokainkirályt formálja meg, míg az Escobar: Paradise Lostban (2014) a nagysikerű SicarioA bérgyilkos (2015) kartellekre vadászó címszereplőjét játszó Benicio Del Toro bújik a gengszter bőrébe. Ezekhez a filmekhez csatlakozik idén nyáron a spanyol Fernando León de Aranoától (BarrioKülvárosi utcák, 1998, Egy tökéletes nap, 2015) az Escobar (2017) és Taylor Sheridan (A préri urai, 2016, Wind RiverGyilkos nyomon, 2017) tollából, Stefano Sollima rendezésében (A.C.A.B., 2012, Suburra, 2017) a Sicario 2.A zsoldos (2018).

Az Escobar és a Sicario 2. ellentétes nézőpontból mesélnek ugyanarról a jelenségről, az Egyesült Államokat és a latin-amerikai térséget egyaránt sújtó kábítószercsempészetről. Az Escobar a drogbáró egykori szeretője, Virginia Vallejo riporternő eredetileg 2007-ben kiadott, majd több nyelvre lefordított könyve, a Szerettem Pablót, gyűlöltem Escobart alapján készült. Fernando León de Aranoa műve a gengszter és Virginia megismerkedésétől (1983) szakításukon (1987) át egészen Pablo Escobar 1993-as haláláig követi a gátlástalan bűnöző és az egyre jobban lecsúszó riporternő életútját. Érdekes, hogy női perspektívája miatt Aranoa filmje sokkal közelebb áll Dennis Villeneuve első Sicariójához, mint a Sollima-féle folytatás. Taylor Sheridan és a rendező közös döntése Kate, az előző epizód naiv, törvénytisztelő FBI-ügynökének kihagyása a történetből. „Emily Blunt egy nagyszerű színésznő, de az ő karaktere erkölcsi támpontként funkcionált. A zsoldosban nincs ilyen. Ez sokkal közelebb áll az én történetmeséléssel kapcsolatos elképzeléseimhez. Én erkölcsi szempontból nem orientálom a közönségemet.” – nyilatkozta Sollima. Így a Sicario 2-ben Matt, az immorális CIA-ügynök és a mexikói bérgyilkos, Alejandro ezúttal a kartellek mellett az illegális bevándorlás problémájával is szembe kerülnek, és ismét egy morálisan megkérdőjelezhető akcióval (egy rivális banda tagjainak álcázva magukat az egyik drogbáró lányát, Isabelt rabolják el) próbálják meg felvenni a harcot a megállíthatatlan migráció és a menekülteket kihasználó bűnszervezetek ellen.

A Sicario 2. keveset képes hozzátenni az eredetihez, és a migránsokkal sem tud mit kezdeni a prológuson, és egy, az illegális határátlépéshez kötődő feszült jelenetsoron kívül. Sőt, meglepő módon Sollima és Sheridan finomítottak az előző rész társadalom- és műfajkritikáján. Matt bár továbbra is mindenre képes a küldetés sikeressége érdekében, két lábbal tiporja az emberi jogokat és Mexikó szuverenitását, azonban az első Sicario Mattjéhez képest Josh Brolin hősében megszólal a lelkiismeret, ezért az amerikai határsértő elitosztag már nem is annyira ellentmondásos csapat, mint korábban volt. A kiégett Alejandro is klasszikusabb hőssé szelídül, mikor társaitól elszakadva, ellenséges területen védelmezi Isabelt a rivális bandatagokkal szemben. Isabel pedig igen távol áll az öntudatos, idealista Kate-től, mert bár a tinédzser bemutatkozó jelenetében verekszik, és kiosztja iskolája igazgatóját, a játékidő nagy részében riadt tinilány, D. W. Griffith némafilmjei óta ismert tipikus „bajba jutott nő”. Egyedül a mexikói-amerikai Miguel története ad hozzá valamit a Sicarióban látottakhoz, mivel a Rio Grandétól Északon és Délen is sok fiatal járja végig a fiú útját a szegénysortól a szervezett bűnözésig. Miguel rossz családi körülményei miatt sodródik a bűn hálójába, ahonnan nincs más mód a szabadulásra a börtönön vagy a halálon kívül. Kár, hogy a Sicario 2. alkotói erőnek erejével párhuzamba szerették volna állítani a tinédzsert és Alejandrót, ami nem tett jót a cselekmény hihetetlen és hiteltelen utolsó harmadának.

Stefano Sollima akcióthrillerének erőssége a még az első Sicarióénál is sötétebb atmoszféra, illetve a kevés, de pont ezért fajsúlyos akciójelenet. Ezeken a területeken az Escobar gyengébben teljesít, Fernando León de Aranoa a finálé kivételével a szokványos gengszterfilmes stílusban rendezte meg a klasszikus felemelkedés-bukás történetet. Aranoa mozija azonban a Sicario 2-énél sokkal komplexebb társadalomkritikát nyújt. A címszereplőt zseniálisan (az érthetőség határát súroló beszédstílusát tekintve túlságosan is hitelesen) megformáló Javier Bardem Escobarja pont olyan, mint amilyennek Virginia Vallejo is leírta a gengsztert: igazi populista politikusfigura, aki a legnagyobb természetességgel képes hazudni bárhol és bárkinek, hatalmas karizmája van, és hatalmasakat is ígér, miközben szemrebbenés nélkül visszaél hatalmával. És velejéig kétszínű: a fiát óvva inti attól, hogy valaha is a fehér porhoz nyúljon, meglepő módon még a kábítószer és a kartellek ellen küzdő First Ladyvel, Nancy Reagannel is egyetért. A kis Escobar fiú sorsa éles kontrasztban áll a Sicario 2. Migueljének fátumával, igaz, hogy az ő életében sincs túl gyakran jelen az apa, de a kokainkirály vagyona miatt mégis privilegizált helyzetben nőhet fel. Miguel és az Escobar nyomornegyedeinek lakói azonban legjobb esetben is csak sicarióvá, vagyis a kokainkirályok gondolkodás nélkül gyilkoló végrehajtóivá válhatnak, esélyük sincs a felső tízezer gyermekeinek életére.

Ugyanígy meglepően összetett Virginia, aki a Sicario Kate-jéhez hasonló kívülálló, azonban Kate-tel ellentétben a riporternő elmerül a bűn mocsarában, és már csak akkor eszmél, mikor Escobar lehúzta a mélybe. Más szempontból viszont Virginia még több is, mint a Sicario végkifejletére passzív pozícióba kényszerített Kate, mivel az amorális karrierista újságírónő Escobar miatt olyan helyzetbe kerül, melyben csak a túlélés számít, és ez felkelti benne a bosszúvággyal kevert felelősségérzetet.

Az Escobar és a Sicario 2. jól kiegészítik egymást: míg az Escobar inkább a drogbáró és a média kétszínűségét emeli ki, és az amerikai oldalt, valamint a rendfenntartó szerveket egyoldalúan, pozitív módon mutatja be, addig a Sicario 2. ha enged is a klasszikus hollywoodi sablon csábításának, alkotóit a kartelleknél mégis jobban érdekli azok gátlástalansága, akik elvileg a „jó ügy”-ért harcolnak. Arra a kérdésre viszont mindkét film egyértelműen válaszol, hogy Donald Trump nagy álma, a mexikói határra tervezett falrendszer megállítaná-e az illegális bevándorlókat és a drogcsempészetet. Escobar emberei egy amerikai autópályát torlaszolnak el a filmben, és itt száll le a több tonna kokaint szállító repülőgép, a Sicario 2-ben pedig az amerikai Miguel a mexikói embercsempészek szolgálatába áll, és menekülteket vezet át a szigorúan őrzött határzónán az Egyesült Államokba. A fal ugyanúgy nem akadályozza meg a bevándorlást, ahogy a CIA vagy az Escobar elfogására létrehozott kolumbiai Search Bloc véres és illegális akciói sem igazi opciók, más megoldást kell találni erre a problémára Amerikában és Európában is.

 

ESCOBAR (Loving Pablo) – spanyol-bolgár, 2017. Rendezte: Fernando León de Aranoa. Írta: Virginia Vallejo emlékiratai alapján Fernando León de Aranoa. Kép: Alex Catalán. Zene: Federico Jusid. Szereplők: Javier Bardem (Pablo Escobar), Penélope Cruz (Virginia Vallejo), Peter Sarsgaard (Neymar), Óscar Jaenada (Santoro), Julieth Restrepo (Maria Victoria Henao). Gyártó: Escobar Films. Forgalmazó: Big Bang Media. Szinkronizált.123 perc.

 

SICARIO 2. A ZSOLDOS (Sicario: Day of the Soldado) – olasz-amerikai, 2018. Rendezte: Stefano Sollima. Írta: Taylor Sheridan. Kép: Dariusz Wolski. Zene: Hildur Guđnadottir. Szereplők: Josh Brolin (Matt), Beinicio Del Toro (Alejandro), Matthew Modine (James Ridley), Catherine Keener (Cynthia Foards), Isabela Moner (Isabel Reyes). Gyártó: Black Label Media / Rai Cinema. Forgalmazó: Freeman Film. Szinkronizált.122 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/08 54-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13755