|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziX-Men: Sötét Főnix Kránicz Bence
Dark Phoenix – amerikai, 2019. Rendezte és írta: Simon
Kinberg. Kép: Mauro Fiore. Zene: Hans Zimmer. Szereplők: Sophie Turner (Jean
Grey), James McAvoy (Xavier), Jessica Chastain (Vuk), Michael Fassbender
(Erik), Tye Sheridan (Scott). Gyártó: 20th Fox Century / Bad Hat Harry
Productions. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 113 perc.
Chris Claremont és John Byrne eredeti képregényében a
telekinetikus és telepátiás képességekkel rendelkező mutáns, Jean Grey kozmikus
sugárzás áldozatává válik, amelynek hatására ereje megsokszorozódik. A
„Főnix-erő” önbizalmat ad Jeannek, és bebiztosítja vezető szerepét az X-Menben,
ám később elhatalmasodik rajta, a tébolyba kergetve őt. A mutáns
szuperhőscsapat legfontosabb női tagja sokáig a Marvel-képregények
vezéráldozatának számított, tragikus sorsa a feminista hangolású felütést
simította bele a „pusztító nőiség” konzervatív, de hatásosan felelevenített
sémájába.
A történetet szőrmentén és elkapkodva már az X-Men: Az ellenállás végében feldolgozta
Simon Kinberg forgatókönyvíró, aki bő tíz évvel később, immár író-rendezői
minőségben újra hozzányúlt Claremonték klasszikusához. A Sötét Főnix a filmsorozat hetedik darabja (nem számítva a spin-offokat), és mivel egy korábbi,
időutazós epizódban átírták a múltat, Jeannel mégsem történt meg az, ami most
így újra megtörténhet vele. Az ígéretes nyitányban a Főnix-erő a poszttraumás
stressz feltörésével kapcsolódik össze, ám Kinberg a metaforikus
jelentésrétegek felfejtése helyett a folytatásban primitív motivációk és ostoba
döntések mentén utaztatja a karaktereket, jócskán lebutítva az intellektusukra
büszke mutáns vezetőket is. James McAvoy Xavier professzora vagy a Magnetót
játszó Michael Fassbender fáradtnak tűnnek a filmben, mintha rég kihoztak volna
figuráikból mindent, amit ki tudtak. Jean Grey-ként Sophie Turner (Trónok harca) kaphatott volna nagy
lehetőséget, de Kinberg méltatlanul bánik el vele: inkább a férfiak oltalmára
szoruló, hisztérikus karakternek mutatja a Főnixet. A női erő kiteljesedésének
története helyett végül a Fox stúdió X-Men
sorozatának jelentéktelen befejezését kapjuk, amelyben csak a nők halnak meg, a
férfiak békésen visszavonulhatnak.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|