|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziMaTüske Zsuzsanna
Ma – amerikai, 2019. Rendezte: Tate Taylor. Írta: Scotty
Landes. Kép: Christina Voros. Zene: Gregory Tripi. Szereplők: Octavia Spencer
(Mami), Diana Silvers (Maggie), Juliette Lewis (Erica), Corey Fogelmanis
(Andy), McKaley Miller (Haley). Gyártó: Blumhouse Productions / Wylolah Films.
Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 99 perc.
A 2019-es Mami
újabb példa arra a jelenségre, amelyben Hollywood horroristái elfordulnak a
felszíni ijesztgetéstől és helyette a lélek mélyrétegeibe merülnek alá, lásd az
elmúlt évek vérfrissítő szerzői filmjeit, a Tűnj
el!-t és az Örökséget. Mindkét
sikerdarab kiemelt motívumát jelentette a traumatikus anya-kép – az idei év
meglepetés-rémfilmjében az anya-tematikát immár új árnyalat, az örök
kirekesztettség könyörtelen, bosszúszomjat gerjesztő feketéje színezi át. Az
ohiói kisvárosban újoncként helyét kereső Maggie, visszafogott
szomszédlány-bájával hamar beépül a helyi gimnázium menő-osztagába, amelynek
tagjai – az iskola és a városszéli kőrakás tengelyén mozogva – titkos pia- és
fűmámorral próbálják kitölteni a két Facebook poszt közt támadt unalmas
perceket. A kamasz-nagypályások furcsa cinkosra és szponzorra találnak a
magányos Sue Annben, a helyi állatorvosi rendelő középkorú asszisztensében, aki
buliálmokat valóra váltó jótündérként kartonszámra szerzi nekik a tiltott
italokat, sőt saját pincéjét alakítja át házibuli-barlanggá. Mindenki Mamijának
népszerűsége azonban – nyomasztó ragaszkodása folytán – hanyatlani kezd, így
aztán a címszereplő kénytelen újraélni megaláztatásokkal teli gimis múltját,
lassacskán elhatalmasodik rajta a téboly.
A Mamiban a Carrie által teremtett klasszikus tétel,
a gimi megnyomorítottjának bosszú-narratívája találkozik a Tortúra különc monstruma attitűdjével, aki lelki és fizikai
terrorral próbál figyelmet és szerelmet kierőszakolni. Ám akárcsak Neil Jordan
idei pszicho-thrillerében (Greta), a
rémületes (pót)anyaság összekapcsolódik a beteljesületlen lányvágyakkal. A Mami is egyszerre próbál tini- és anyahorror
lenni, nem osztja olyan tempóban a frász-adagokat, mint ahogy azt pergő
trailere megelőlegezi: feszültségkezelése inkább klasszikusnak mondható, amely
szépen belesimul a lélektani háttérbe, így a végeredmény inkább ügyes szerzői
agyszülemény, mintsem műfaji torzszülött.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|