|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziMary ShelleyPethő Réka
Mary Shelley – brit,
2017. Rendezte: Haifaa Al-Mansour. Írta: Emma Jensen. Kép: David Ungaro. Zene:
Amelia Warner. Szereplők: Elle Fanning (Mary), Douglas Booth (Percy), Tom
Sturridge (Byron), Bel Powley (Claire), Ben Hardy (Polidori). Gyártó: HanWay
Films / BFI. Forgalmazó: Pannónia Entertainment. Feliratos. 121 perc.
Az életrajzi filmek
alapvetőn két irányt követhetnek: vagy azt tűzik ki célul, hogy a történelmi
hűséghez folyamatosan ragaszkodva minél több tényt és eseményt jelenítsenek meg
a bemutatni kívánt alak életéből, vagy elrugaszkodva a lexikális
életút-felmondástól, egy szubjektív mesét tárjanak elénk az adott karakterről
és a korszakról, amelyben élt. A Mary
Shelley valahol félúton van ezek közt, mert bár Haifaa Al-Mansour
alkotásában a bemutatott események nagyrészt megfelelnek a valóságnak, a
hangsúly mégis az érzelmeken és a hangulatteremtésen van.
A film 16 éves korától
követi Mary-t, akinek minden vágya, hogy szülei példáját követve maga is író
legyen. Megismerkedik a költő Shelley-vel, és szerelmüknek az sem szabhat
gátat, hogy egyedül, szegénységben kell boldogulniuk – mivel a költő egy
feleséget és gyermeket hagyott faképnél, Mary apja is ellenzi a kapcsolatukat,
a Shelley-családja pedig egyenesen kitagadja a fiút. A nehéz anyagi körülmények
következtében pár hónapos gyermeküket is elveszítik, és Mary olyan
kétségbeesésbe zuhan, amelyben Percy nem tud az a társ lenni, akire a lánynak
szüksége lenne. A mély magány állapotában az addig a saját írói hangja
megtalálásával küzdő nő – szinte fel sem kelve az asztaltól – megírja a Frankensteint.
A Mary Shelly gyönyörű díszlettel, a korabeli mindennapok lassú
tempójával és kiemelkedően szép képi világgal teremti meg a közeget a hősnő két
évének bemutatásához, amíg könyvimádó kamaszlányból gyermekét elvesztő, kemény
nővé válik, és papírra veti híres regényét, amely először nem jelenhetett meg a
neve alatt – lévén, hogy nő írta –, ám kétszáz évvel később is vonatkozási pont
és népszerű olvasmány. Pontosan felépített alkotás, ahol a kétórás játékidőt
épp félóránként tagolják a kulcsfontosságú események (szembesülés Percy
feleségével, találkozás a holtak „életre keltésének” lehetőségével, a könyv
megírása) –talán túlontúl melodramatikus, mégis izgalmas bemutatása annak, mi
is teremtette meg a Frankensteint:
nem az írói szándék, nem az alkotói fantázia, hanem Mary saját tragédiájának
terápiás jelleggel papírra vetett megfogalmazása.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|