|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziA csempészBenke Attila
The Mule – amerikai, 2018.
Rendező: Clint Eastwood. Forgatókönyv: Nick Schenk. Operatőr: Yves Bélanger.
Szereplők: Clint Eastwood (Earl Stone), Bradley Cooper (Colin Bates), Michael
Pena (végrehajtó), Laurence Fishbourne (DEA ügynök), Alison Eastwood (Iris),
Taissa Farmiga (Ginny). Gyártó: The Malpaso Company, Warner Bros. Forgalmazó:
InterCom. Feliratos.116 perc.
Clint Eastwood látszólag
megszegve a tíz évvel ezelőtt bemutatott Gran
Torinóval tett fogadalmát ismét színész-rendezőként jegyez egy hasonló
hangvételű elégikus bűnügyi drámát. Ám A
csempész sajnos nem ér fel a nagy elődhöz. Eastwood Gran Torino utáni korszakában jellemzően igaz történeteket
dramatizált (Amerikai mesterlövész, Sully, A párizsi vonat). Nincs ez másképp A csempész esetében sem, mely egy Leo Sharp (a filmben Earl Stone)
nevű háborús veterán esetét dolgozza fel. A civilben kertészkedő Sharp azért
működhetett drogfutárként, mert idős kora miatt a környezete nem gyanakodott
rá. A kilencvenhez közeli férfit 2011-ben letartóztatták, a bíróság előtt
megbánta tettét, így ideális karakter egy mélabús bűndrámához. A csempész párhuzamosan mutatja be a
családjától elidegenedő, a hatóságok és a drogkartell között vergődő Earl
ténykedését és a kábítószerellenes DEA nyomozását egészen az elkerülhetetlen
konfrontációig.
Clint Eastwood csupán
látszólag szegte meg a Gran Torinó
kapcsán tett fogadalmát, mivel annak hőse, Walt még tipikus Eastwood-hős, A csempész Earlje azonban már távolról
sem az. Bár ő is cinikusan viszonyul a fiatal generációhoz, ám a rendező és
Nick Schenk író nem áltatják a nézőt azzal, hogy a korához képest keménykötésű
antihős még egy utolsó utáni hőstettet fog véghez vinni. Akár az Amerikai mesterlövészben vagy a Sullyban, Eastwood tisztességes újságíró
módjára tudósít Leo Sharp hihetetlen történetéről. Bár az alkotók behozzák a
túl hosszan felvezetett drogfutár szál mellé a családi elidegenedés és az
elmúlás egyébként felületesen ábrázolt témáit, A csempész csupán takaréklángon pislákol, és hiányzik belőle a Gran Torino katarzisa. Eastwood
bűndrámája ugyanolyan papírízű filmriport marad, mint a rendező utóbbi években
készült művei.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|