|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziAz a nap a tengerpartonRoboz Gábor
On Chesil Beach – angol,
2017. Rendezte: Dominic Cooke. Írta: Ian McEwan (saját kisregénye alapján).
Kép: Sean Bobbitt. Zene: Dan Jones. Szereplők: Saoirse Ronan (Florence
Ponting), Billy Howle (Edward Mayhew), Emily Watson (Violet Mayhew), Adrian
Scarborough (Lionel Mayhew). Gyártó: BBC Films. Forgalmazó: Cinetel Kft. Szinkronizált. 110 perc.
A 2007-es Vágy és vezeklés sikerfilmje után tíz
évig egyetlen Ian McEwan-adaptáció sem készült, 2017-ben azonban mindjárt három
is, de csak az egyikhez kötődött a szerző annyira, hogy forgatókönyvírói
mellett produceri minőségben is részt vegyen az elkészítésében. A régóta Anglia
egyik nemzeti írójának számító McEwan azonos című kisregényén alapuló Az a
nap a tengerparton cselekményének központi része alig néhány órát ölel fel
egy fiatal szerelmespár életéből, amikor zökkenőmentesen lezajlott esküvőjüket
követően magukra maradnak egy szállodai szobában. Őszintén szeretik egymást,
nem lappanganak szörnyű titkok a felszín alatt, a nászéjszaka mégis
katasztrofálisan alakul, a történet ugyanis 1962-ben, röviddel a szexualitásról
való beszéd felszabadulása előtt játszódik, amikor a merev társadalmi
konvenciók még jóval több szinten hatottak bénítóan.
McEwan személyes
közreműködésének ismeretében cseppet sem meglepő, hogy a film nagyrészt
szorosan követi a forrásművet (még a könnyfakasztóbbra hangolt epilógussal sem
tér el tőle lényegileg), sőt a sok párbeszédes flashback-jelenettel izgalmasabb
élményt kínál, mint a fullasztóan hosszú leírásokra épülő kisregény. A brit
produkció sikere ugyanakkor annak is köszönhető, hogy a színház felől érkező
rendező, az elsőfilmes Dominic Cooke, és a főszerepekben brillírozó Saoirse
Ronan és Billy Howle a szerzőével egyenrangú munkát végez, így egy minden
ízében profi melodráma keretein belül tárgyalhatnak egy csak első ránézésre
anakronisztikus témát.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|