|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziKeresésLichter Péter
Searching
– amerikai, 2018. Rendezte: Aneesh Chaganty. Írta: Sev Ohanian és Aneesh
Chaganty. Kép: Juan Sebastian Baron. Zene: Torin Borrowdale. Szereplők: John
Cho (David), Sara Sohn (Pamela), Michelle La (Margot), Joseph Lee (Peter).
Gyártó: Bazelevs Production. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 102 perc.
Aneesh
Chaganty elsőfilmes rendező a found
footage horrorok költségkímélő formanyelvét gondolja tovább a Keresés című jól átgondolt thrillerével.
A talált felvételek ezúttal azonban nem egy különös borzalmakat átélő szereplő
videókamerájából származnak, mint a mára már kanonizálttá vált darabok (Ideglelés; Rec; Cloverfield stb) esetében,
hanem különböző laptopok és mobiltelefonok interfészeit követjük nyomon (lásd
az Unfriended vagy az idei Profil példáját). A Keresés már egy olyan képfogyasztói kultúrában született, ahol a
mozgóképalkotás (és fogyasztás) szervesen beépült a mindennapokba. Ezért a
rendező sokkal szabadabban ugrálhat a nézőpontok között, amivel paradox módon
közelebb kerül a klasszikus filmnyelv mindenütt jelenlevőséhez: például a
filmet meghatározó videótelefonos felvételek osztott képernyője lényegében a
klasszikus beállítás-ellenbeállítást modellezik. Ez a mediális telítettség
sokkal hatékonyabban képes elmesélni egy történetet, mint a „klasszikus” found footage horrorok egy nézőpontos
technikája – ezért összetettebb történetek elmesélésére is alkalmas: korábban Kevin
B. Lee kísérletezett az általa „desktop documentary”-nek nevezett formával.
A
film története egy klasszikus emberrablós thriller fordulatos narratíváját
követi. David, a középkorú apa kétségbeesve keresi tinédzser lányát, aki nyom
nélkül eltűnt. Az egyszemélyes nyomozás eleinte a lány laptopján történik, majd
gyorsan más eszközökre is kiterjed – a tökéletesen adagolt fordulatok pedig egy
klasszikus formában elmesélt történettel is működnének. A Keresés mozivásznon egészen bizarr módon hat a sok háttérképpel és
chatablakkal: tulajdonképpen ez az a film, amely legtökéletesebben a
laptopunkon fog működni – mint egy igazi kiterjesztett film.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|