|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
DVDSzörnyszülőkBata Norbert
Mom and Dad – amerikai,
2017. Rendezte: Brian Taylor. Szereplők: Nicolas Cage, Selma Blair, Anne
Winters. Forgalmazó: Universal. 82 perc.
Régóta visszatérő
(rém)képzet a populáris moziban a szülőre, felnőttre veszélyes gyermek
figurája, legyen szó pszichopata csemetékről (The Bad Seed, Jófiú, Mikey), mostohacsaládjukat ritkító
ördögfiókákról (Ómen I-II), vagy akár
a karaktertípus vígjátékba delegált változatáról, a kis gézengúzokról (Reszkessetek, betörők!, Clifford, Dennis, a komisz). E felállás fordítottja csöppet sem meglepő
módon jóval kisebb karriert futott be, akadnak azonban vakmerő vállalkozók,
akik időnként mégis próbálkoznak vele. A Szörnyszülők
(bár ezúttal találó a magyar címadás, az eredeti puritánsága említést érdemel: Mom and Dad, azaz Anyu és Apu) a Crank- és Gamer-filmeket társrendezőként jegyző Brian
Taylor első saját játékfilmje (nemcsak rendezte, írta is), amelyben a Nicolas
Cage és Selma Blair által játszott házaspár rátámad a saját gyerekeire, s egy
rejtélyes tömegpszichózis hatására hasonlóképpen cselekszik a kisváros
valamennyi felnőttje. A szűk körben ismert spanyol kultuszfilm, a Ki képes megölni egy gyereket? 1976-os
provokatív Madarak-átiratában egy
szigeten gyermekek gyilkolásszák az odatévedő felnőtteket: mintha a Szörnyszülők ennek a szituációnak lenne
a fordítottja, de amerikai fronton is egyértelműek az előképek, George A.
Romero remeke, Az élőhalottak éjszakája
pusztulásvíziója ötvöződik a Wes Craven-filmekből ismerős családi
kegyetlenkedésekkel.
A Szörnyszülők nem hagy kétséget afelől, értő módon nyúltak-e a
tabutörő témához: ilyen hitvány opusszal még a kortárs mozikínálatban is alig
lehet találkozni. Közhelyekből felskiccelt karakterei, a cselekményépítésben
mutatkozó gikszerek – kivált a flashback-jelenetek
beiktatása a feszültségpontokon –, a zilált vágással és a kézikamerás rohangálásokkal
roncsolt látványszervezés talán csak szimplán dilettáns munkát eredményeznének,
de a filmre rátelepedő mizantrópia és nihilizmus kifejezetten kínossá teszik az
összképet. A módfelett ízléstelen dalválasztások – ezek egyike eredményezi a
film mélypontját, a szülészeten megkísérelt gyilkosság jelenetében – ugyancsak
azt húzzák alá, hogy a Szörnyszülők
mindössze egyetlen bizarr high concept
közel másfél órássá pumpált illusztrációja, amely a nézőjét is semmibe veszi:
végkifejlete nem is annyira nyitott, mint inkább szó szerint befejezetlen.
Extrák: Kisfilm a rendezővel
és a stábtagokkal.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|