|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
DVD Nemek harcaPápai Zsolt
Battle of Sexes –
amerikai, 2017. Rendezte: Jonathan Dayton, Valerie Faris. Szereplők: Emma
Stone, Steve Carell, Andrea Riseborough. Forgalmazó: Universal. 121 perc.
A sportfilm műfajában a cselekmény
gyakran a végső párbaj felé halad, akár a westernben, ezért a film csak akkor
működik, ha az ellenfelek egyaránt izgalmasak, illetve a harc tétje kellően
magas. A Nemek harca a felszínen
pompás darab, dramaturgiailag jól összerakott, a magánéleti és a
civilszférabeli konfliktusokat (mint az Hollywoodban kötelező) rutinosan
egybesodró, ráadásul mívesen kivitelezett és még sztárokkal is ellátott
sportfilm, a leglényegét képező feszültségkeltés azonban akadozik benne.
A megtörtént eseményeket
feldolgozó cselekmény a hetvenes évek elején játszódik, középpontjában minden
idők egyik legjelentősebb teniszezőnője, a harminckilenc Grand Slam-trófeát
gyűjtő (tizenkettőt egyéniben, a többit párosban szerző), amerikai Billie Jean
King áll, aki nem csak a játékával, de a nemi egyenjogúság melletti harcos
elkötelezettségével is beírta a nevét a történelemkönyvekbe. Annak érdekében,
hogy a nőknek ugyanolyan jogaik (például hasonló díjazásuk) és megbecsültségük
legyen a teniszben, mint a férfiaknak, 1973-ban, huszonkilenc évesen kiállt egy
meccsre a háromszoros Grand Slam-nyertes, akkor ötvenöt éves, hímsovén Bobby
Riggs ellen. A mérkőzés „a nemek csatájaként” („Tennis Battle of Sexes”) vonult
be a sportlexikonokba.
Jonathan Dayton és
Valerie Faris rendezők mindent megtesznek, hogy méltó mozgóképes emlékművet
állítsanak a nevezetes ütközetnek, munkájuk mégis ellentmondásos érzéseket
kelt. A színészek remekelnek, és jó nézni a kortársfilmes formanyelvi
megoldásokat a szépen rekonstruált hetvenes évekbeli miliőkben, a kiöregedett
wimbledoni férfibajnok és a fiatal női fenomén összecsapása azonban egész
egyszerűen nem érdekes annyira, hogy elvigye a filmet. Nem csak azért, mert
Bobby Riggs közönséges pojáca (akinek a legyőzése ezért nem is tűnik akkora
feladatnak), hanem azért is, mert egy efféle derbi manapság jó esetben is csak
színesszagos gálaesemény, ezért nehezebben érthető, hogy negyvenöt évvel
ezelőtt mennyi minden múlt a híres mérkőzésen. Ami a sportlexikonok aranyoldalain
található, nem feltétlenül kívánkozik mindig filmre.
Extrák: Billie Jean King
emlékezik; archív filmrészlet; fotógaléria; kisfilm a 73-as „Battle of Sexes”-ről.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|