|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
Mozi7 vérfagyasztó napBenke Attila
7 Days in Entebbe –
angol, 2018. Rendező: José Padilha. Forgatókönyv: Gregory Burke. Kép: Lula
Carvalho. Szereplők: Rosamund Pike (Brigitte Kuhlmann), Daniel Brühl (Wilfried
Böse), Eddie Marsan (Shimon Peres), Ben Schnetzer (Zeev Hirsch), Nonso Anozie
(Idi Amin), Lior Ashkenazi (Yitzhak Rabin). Gyártó: Participant Media / Working
Title Films. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált.
107 perc.
A szuperhősfilmek által
uralt fősodorban üdítően hatnak a kortárs globális krízisekre reflektáló
történelmi témájú vagy jelen idejű politikai thrillerek (Argo-akció, Az U.N.C.L.E. embere, Atomszőke, Barry Seal, Vörös veréb).
A máig megoldatlan izraeli-palesztin konfliktusról szól a 7 vérfagyasztó nap, melyet az a José Padilha rendezett, akinek a
brazil alvilággal és a fehérgalléros bűnözéssel foglalkozó kiváló bűnfilmjeit,
a Elit halálosztókat és a remek Narcos-tévésorozatot köszönhetjük.
A politikai thriller az
1976-os ugandai túszdrámát dolgozza fel, melynek során a Palesztin Népi
Felszabadítási Front harcosai és a német szélsőbalos Forradalmi Sejtek két
aktivistája (Brigitte Kuhlmann és Wilfried Böse) foglyul ejtették a Tel-Avivból
Párizsba tartó gép utasait a helyi diktátor, Idi Amin Dada támogatásával az entebbei
reptéren, és a túszok életéért cserébe bajtársaik szabadon engedését követelték
az izraeli kormánytól, illetve az ENSZ-től.
Padilha komplex módon
vitte vászonra a korábban már többször megfilmesített történetet: még a
szörnyetegnek tartott terroristákat is szenvedő, kételkedő emberként mutatja
be, és a mentőakciót kiötlő civakodó politikusokból sem csinál hőst. Kiváltképp
érdekes a Daniel Brühl és Rosamund Pike által páratlan hitelességgel eljátszott
két német terrorista, akik ha sokszor bántóan didaktikus dialógusok formájában
is, de a radikalizmus kérdéseit feszegetik: miközben a náci Németország
múltjával küzdő páros Izraelt nevezi gonosz fasiszta államnak, maguk is egyre
inkább a nácikhoz válnak hasonlóvá (ártatlan zsidókat kellene kivégezniük a
származásuk miatt). A 7 vérfagyasztó nap
nagy érdeme, hogy sok más kortárs thrillerrel ellentétben nem bagatellizálja el
a politikai témát, ha a fő sztorival párhuzamosan kibontakozó szimbolikus
táncjelenetek rontják is a film komolyságát.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|