|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziSzínpadon az életemVajda Judit
Marvin ou la belle
éducation – francia, 2017. Rendezte: Anna Fontaine. Írta: Pierre Trividic és
Anne Fontaine. Kép: Yves Angelo. Szereplők: Finnegan Oldfield (Marvin), Grégory
Gadebois (Dany), Vincent Macaigne (Abel), Catherine Salée (Odile). Gyártó: PAS
Productions. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos.
115 perc.
Jó volna azt hinni, de
nem minden meleg kamasz önfelfedezése olyan problémamentes, mint ahogy azt a Szólítsd a nevedenben láthattuk. Egy
ilyen problémás, sőt traumatikus eszmélést mutat be Anne Fontaine (Coco Chanel, Gemma Bovery) új filmje. A Színpadon
az életem többé-kevésbé szabályos felnőtté válási történetként kezdődik, ám
főhősének, a kulturálisan igen hátrányos (értsd: proli) közegben nevelkedett
érzékeny, meleg fiatalnak felnőttként újra fel kell nőnie – ezúttal időközben
megváltozott környezetéhez. Fontaine műve arról beszél igen szemléletesen,
milyen nehéz megtalálnia önmagát annak, aki gyerekként nem kapta meg azt a
stabil hátteret, amelyre alapozva felépítheti saját személyiségét, így
felnőttkorában kell pótolnia a lemaradást. Minderre nagyon szépen utal a film
háromféle címe: az eredeti, a Marvin ou
la belle éducation a jó nevelésre, pontosabban annak hiányára céloz, míg a
nemzetközi angol cím, a Reinventing
Marvin az identitás újbóli felfedezésére – a legtöbb országban viszont
egyszerűen Marvinként mutatták be az
alkotást, amely talán a legbeszédesebb cím mind közül.
Marvin (ahogy arra a
magyar cím is utal) színházterápiával, egy saját magáról szóló darab színre
vitelével próbálja meg felnőttként újra összerakni magát. Ez az összerakás
pedig a nézőre is vonatkozik, mivel a film is „darabokban van”, dekonstruált a
szerkezete, ide-oda ugrál az időben, így nekünk is úgy kell összeillesztenünk a
darabkáit. Anne Fontaine pályája során már sokféle alkotást készített, de
minden filmjében közös a szenvedély központi tematikája. A főhősnek ezúttal egy
olyan szenvedélyhez kell felnőnie, amelyet sokáig saját maga sem ért. És
ironikus módon – habár Fontaine-nek voltak már teátrális alkotásai – az erős
színházmotívum ellenére ez lett a rendező eddigi legkevésbé mesterkélt,
legtermészetesebb és legigazabb műve.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|