|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziVeszett vidékZalán Márk
Sweet Country – ausztrál, 2017. Rendezte: Warwick Thornton. Írta: Steven McGregor és David Tranter. Kép: Warwick Thornton. Szereplők: Hamilton Morris (Kelly), Sam Neill (Smith), Ewen Leslie (Harry), Bryan Brown (Fletcher) Gyártó: Bunya Productions / Sweet Country Films Forgalmazó: ADS Service Kft. Feliratos. 113 perc. Az ausztrál filmművészet közel
fél évszázados fellendülése óta lankadatlanul számol be a több évezredes múltra
visszatekintő őslakos és a hozzá képest jelentősen fiatalabb, modern
civilizáció nem ritkán vérre menő konfliktusairól, az egymás mellett élés
lehetetlenségéről. Jelzésértékű, hogy a legutóbbi témába vágó ausztrál alkotás
eredeti címe (Charlie’s Country,
2013) ugyanúgy kiemeli a hazát, a tájat, mint Warwick Thornton aktuális
munkája. A filmjeiben nemcsak rendezőként, hanem operatőrként is közreműködő
direktor friss alkotásának egyik kardinális sajátossága a sziklás, kiszikkadt,
végtelen ausztrál táj, az outback
kihangsúlyozása, mely emberöltőkön át a különféle aborigin törzsek érintetlen
hazájának számított.
Noha
Thornton valós eseményeken alapuló filmje – melyben a középkorú őslakos Sam
Kelly önvédelemből lelövi agresszív, alkoholista telepes munkaadóját – nem
gondolja újra a két kultúra összeférhetetlenségének narratíváját, mégis több
téren kitűnik elődeihez képest. A rendező az iszákos farmer személyében
egyrészt teret enged az első világháborúból hazatért veteránok traumái
ábrázolásának, másrészt éles valláskritikát is megfogalmaz azzal, hogy a
rabszolgaként tartott, megalázott, keresztényre átnevelt Sam sokkal inkább
betartja a ráerőltetett vallás tanait, és nem utolsó sorban a törvényeket, mint
a fehér megszállók. A rendező ráadásul leleményes iróniával forgatja ki Ned
Kelly történetét úgy, hogy a számkivetett, rendfenntartók elől menekülni
kényszerülő bennszülött hősét a legendás ausztrál banditáéval azonos
vezetéknévvel ruházza fel. Thornton elbeszélése nem hagy kétséget afelől, hogy
a két kultúra harmonikus együttélése csupán illúzió. Magabiztos rendezése, erős
atmoszférateremtő képessége, a hosszú csendek és a lassú, ráérős ritmus magasan
kiemelik a filmet a többi, hasonló tematikájú alkotás közül.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|