|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziElit játszmaMészáros Márton
Molly’s
Game – amerikai, 2017. Rendezte és írta: Molly Bloom könyvéből Aaron Sorkin.
Kép: Charlotte Bruus Christensen. Zene: Daniel Pemberton. Szereplők: Jessica
Chastain (Molly), Idris Elba (Jaffey), Kevin Costner (Bloom), Michael Cera (X),
Chris O’Dowd (Downey). Gyártó: Entertainment One. Forgalmazó: Freeman Film. Szinkronizált. 140 perc.
Mi
másba foghatna egy Oscar-díjas forgatókönyvíró, minthogy életében először meg
is rendezi azt, amit ír? Aaron Sorkin éppen ezt tette, miután már sikerre vitte
haditengerészek gyilkosságát (Egy
becsületbeli ügy), egy kongresszusi képviselő különös ötletét (Charlie Wilson háborúja) és techguruk
élettörténetét (Social Network – A
közösségi háló; Steve Jobs): ezúttal annak a Molly Bloomnak a memoárjához
nyúlt, akit az amerikai bulvár csak pókerhercegnőként ismer: az Elit játszma lépésről lépésre
megmutatja, hogy jóval több van a belevaló, mindig talpra álló nő történetében,
mint az kezdetben sejthető.
Rendezői
debütálásában Sorkin keretbe illesztve meséli el azt, miként lett a buckasízés
olimpiai reménységéből olyan szerencsejáték-házigazda, akinél dollármilliók
cseréltek gazdát két perc alatt. Az alaptémát két eszköz teszi elsőrangúan
élvezetessé: a kiforrott dialógus és a színészek természetes játéka. Sorkin
számára talán minta lehetett Arthur Miller A
salemi boszorkányok című drámája: Molly ügyvédje a megbélyegzettség és az
igazság összetettsége miatt hozza példának az FBI által letartóztatott védence
érdekében, de az átütő erejű dialógusokat tekintve is akad hasonlóság. A
címszerepben lubickoló Jessica Chastain pontosan olyan ebben a szépen építkező,
de pszichológiailag kissé gyermetegen alátámasztott történetben, mint aki egész
életében ilyen szerepekre vágyott: még soha nem volt ennyire ragyogó a vásznon,
de ennyire attraktív sem – karizmáján túl egyre erősebben hangsúlyozott
dekoltázsával is hat a kliensekre. Az Elit
játszma filmnyelvileg konzervatív, ugyanakkor szellemes és dinamikus
alkotás. Egyik fő meglepetése nem a csattanó vagy az, hogy megmutatja a hajcsár
apát játszó Kevin Costner színészi képességeit, hanem a jól eltalált tempó:
észrevétlenül hamar eltelik a közel két és fél óra.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|