|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziA legnagyobb showmanKovács Patrik
The
Greatest Showman – amerikai, 2017. Rendezte: Michael Gracey. Írta: Jenny Bicks
és Bill Condon. Kép: Seamus McGarvey. Zene: John Debney és Joseph Trapanese.
Szereplők: Hugh Jackman (Barnum), Michelle Williams (Charity), Zac Efron
(Carlyle), Zendaya (Anne), Rebecca Ferguson (Jenny). Gyártó: Twentieth Century
Fox. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált.
100 perc.
Michael
Gracey elsőfilmjét Phineas T. Barnum, a legendás cirkuszalapító látványos
életműve ihlette: A legnagyobb showman
víg kedélyű musical a Hugh Jackman által alakított, ragyogó üzleti érzékkel
megáldott porondmesterről. A koncepció roppant izgalmas, hiszen azáltal, hogy a
film a messzi 19. századba repít – amikor még gyerekcipőben járt a
szórakoztatóipar –, bújtatottan bár, de a mai showbusinessről is érvényes
megállapításokat tehetne. Mindez mégsem valósul meg maradéktalanul, mivel A legnagyobb showman túl sokat vállal. A
forgatókönyvírók egyszerre kívánnak regélni arról, hogy a feltörekvő főhőst
miként korrumpálja a könnyen jött siker, milyen próbatételek elé állítják a
cirkusz számkivetett tagjait a társadalmi előítéletek, de még obligát szerelmi
háromszög-helyzettel is terhelik a szüzsét. A mozi szinte összeroppan a merész
ambíciók súlya alatt, ráadásul az írók szeszélyesen csaponganak a
cselekményszálak között.
A
felvonultatott témák közül egyedül a torzszülöttek drámája kecsegtetne valódi
potenciállal, ám a freakshow színes
résztvevői nem lépnek elő kulcsszereplőkké: karaktereik funkciója sajnos
kimerül a – szinte már kötelező – politikailag korrekt üzenet tolmácsolásában.
Barnum személyiségének amortizálódása, illetve az ifjú drámaíró és a fekete
artistalány tiltott románca közhelyesen elbeszélt és vontatott, az amerikai
sikermítoszt tömjénezve ünneplő happy end pedig giccsbe fordítja a filmet.
Jackman azonban hatalmas svunggal játssza a főhőst és remekül kamatoztatja
énektudását, a látványvilág delejező, sőt a műfaj szerelmeseit némely dalbetét
is szíven találhatja. A formabontó Kaliforniai
álom után azonban bágyasztó ez a közegábrázolásában és ideológiájában is
klasszicizáló musical. Gracey effektmesterként már szerzett néhány kreditet, de
rendezői reputációját valószínűleg nem A
legnagyobb showman alapozza majd meg.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|