|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziRögtönzött szerelemBaski Sándor
The Big Sick – amerikai, 2017. Rendezte: Michael Showalter. Írta: Kumail Nanjiani és Emily V. Gordon. Kép: Brian Burgoyne. Zene: Michael Andrews. Szereplők: Kumail Nanjiani (Kumail), Zoe Kazan (Emily), Holly Hunter (Beth), Ray Romano (Terry). Gyártó: Apatow Production / FilmNation Entertainment. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 120 perc. Néhány éve új hangok jelentek meg az ország
kulturális sokszínűségét mindig naprakészen közvetítő amerikai
standup-szcénában. Az olyan bevándorló hátterű komikusok, mint Aziz Ansari vagy
Hasan Minhaj nem csak a popkulturális jelenségeken élcelődnek, de saját „így
jöttem”-történeteiket is elmesélik – előbbi önéletrajzi ihletésű sorozatban (Master of None), utóbbi az év egyik
legjobb stand up-előadásában (Homecomig
King) illusztrálta, milyen kihívásokat jelent egy indiai muszlim családban
felnőni. A sort a délázsiai triumvirátus harmadik tagja, a Szilícium-völggyel befutott, pakisztáni származású Kumail Nanjiani
is folytatja.
Címe és műfaj ellenére a Rögtönzött szerelem nem standard
romantikus komédia: a szerelmi bonyodalom elválaszthatatlanul szövődik össze a
főhős kulturális identitáskeresésével és a családi örökséggel ápolt
viszonyával, sőt a film, amelyben Nanjiani és felesége saját megismerkedésük
nem mindennapi történetét írták meg, a játékidő nagy részére eleve kiiktatja a
vágy tárgyát a történetből. Pár héttel azután, hogy Kumaillel szakít a
barátnője, mert nem tudja elfogadni, hogy a férfi titkolja kapcsolatukat a
családja előtt, a lány kómába esik, és úgyis marad egészen az utolsó
felvonásig. Kumailnek ennyi ideje jut arra, hogy összemelegedjen Emily
toleránsnak mutatkozó, de előítéletektől nem teljesen mentes szüleivel,
rendezze kapcsolatát a kitagadással fenyegetőző családjával, és közben a
standup-karrierjét is építse.
Amennyire izgalmas a
személyes érintettség által hitelesített high concept-alaphelyzet, annyira
giccsveszélyes is a vállalkozás. A laza romkomként induló Rögtönzött szerelem könnyedén torkollhatott volna hatásvadász
melodrámába – hogy nem így történt, az Nanjiani szó szerint önazonos alakításán
túl Judd Apatow produceri imputjának is köszönhető, aki saját standup-filmjével
(Ki nevet a végén?) ellentétben
ezúttal tökéletesen lőtte be a dráma és a komédia közti arányt. A Rögtönzött szerelemnek egyedül az róható
fel, hogy talán túlságosan is kerekre csiszolták, a filmszerűség a fináléra
elnyomja az életszagot.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|