|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
Paranoia thrillerAmerikai bérgyilkosB-gyilkosSepsi László
A Jobb,
ha hallgatsz keserű CIA-kritikája a múlté.
Ahol az amerikai titkosszolgálatról való
beszéd domináns formái a paranoia és a túlkapásokat érintő kritika, egy
eredményes hős vászonra vitele szükségképpen retrográd vállalkozásnak tűnik. A
Vince Flynn regénysorozatának első kötete alapján készült Amerikai bérgyilkos mégis ragaszkodik a minden különösebb nehézség
nélkül CIA-propagandának tekinthető szüzséhez. Hőse egy terrortámadásban
elveszíti frissen eljegyzett feleségét – a jelenet nyíltan felidézi a 2015-ös
tunéziai mészárlást, és ezzel messze Michael Cuesta filmjének legjobb képsora –,
bosszút esküszik, ám még mielőtt megölethetné magát az egyik felszámolni kívánt
terrorista sejttel, a mindent látó és mindig figyelő CIA megmenti és
beszervezi. Az Amerikai bérgyilkosban
kevés nyoma akad olyasfajta ambivalenciának, amely a közelmúlt kémthrillereit
jellemezte, így némi paranoiával akár arra is következtethetnénk, hogy az
ezredfordulón remek független drámákkal (L.I.E.,
Tizenkettő) indult, de mára tévés bérrendezővé laposodott Cuesta egy
háttéralku révén így teszi jóvá Jobb, ha
hallgatsz című előző filmjének keserű CIA-kritikáját. Amikor már James
Bondot és Amerika kapitányt is maguk alá temetik a kulisszák mögötti
konspirációk, a kölyökkutyaképű szuperügynök célirányos – és az erős,
megbízható titkosszolgálat által folyamatosan támogatott – ténykedése legjobb
esetben is csak valamiféle nosztalgikus paródiaként nézhető, ahol a
kiképzőtisztek kemények, de igazságosak, a terroristákat messziről ki lehet
szúrni, mert arabok, a nők pedig leginkább arra jók, hogy tragikus halált halva
motiválják az alfahímeket. A kétértelműség teljes hiányának hála az Amerikai bérgyilkos kémfilmként érdektelen,
akciómoziként viszont túlságosan elnyújtott és körülményes, amin csak az szépít
valamelyest, hogy a finálé kevéssé elterjedt módját mutatja be a szokás szerint
időzítővel ellátott plutóniumbomba hatástalanításának. A terepen dolgozó profi
gyilkosok közt Cuesta hőse végül nem az Amerikai
mesterlövész, hanem az Amerikai
nindzsa leszármazottjának bizonyul.
AMERIKAI
BÉRGYILKOS (American Assassin) – amerikai, 2017.
Rendező: Michael Cuesta. Írta: Vince Flynn, Edward Zwick. Kép: Enríque Chediak.
Zene: Steven Price. Szereplők: Dylan O’Brien (Mitch Rapp), Michael Keaton (Stan
Hurley), Sanaa Lathan (Irene Kennedy), Taylor Kitsch (Ghost). Gyártó: CBS
Films. Forgalmazó: Freeman Film. Feliratos.
111 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 6.5 |
|
|
|
|