|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziFiú a vonatonBaski Sándor
The Boy on the Train –
amerikai, 2016. Rendezte: Roger Deutsch. Írta: Randy Cashmere és Roger Deutsch.
Kép: Kis Gravi András. Zene: Holtai Gábor. Szereplők: James Eckhouse (Roger),
Tóth Barnabás (János), Szervét Tibor (Antal), Herczenik Anna (Kata), Wéber Kata
(Eszter). Gyártó: Otto Films. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 80 perc.
Roger Deutsch formabontó
filmjeinek summázata: semmi nem az, aminek látszik. Az amerikai születésű, de
ma már Európában (jelenleg Budapesten) élő és alkotó rendező legtöbbször a
dokumentum és a fikció határainak elmosásával kísérletezik. Saját, évekkel vagy
olykor évtizedekkel korábban rögzített dokufelvételeit használja fel narrációs
játékaihoz, olykor azzal az egyértelmű szándékkal, hogy a nézőt – ahogy a mockumentary műfajban szokás –
megtévessze, vagy legalábbis összezavarja. Első Magyarországon forgatott
játékfilmjében ennek a gyakorlatnak a morális aspektusaira reflektál.
A Roger névre keresztelt
amerikai rendező a rendszerváltás környékén a magyar gyermekvasutakról
forgatott. Több mint húsz évvel később visszatér Budapestre, hogy bemutassa a
filmet, amelyben titokban rögzített felvételek is vannak (ezeket annak idején
valóban Deutsch készítette). A vetítés után János, egy harmincas férfi
megkeresi és azt állítja, ő az egyik rossz színben feltüntetett kisfiú a
filmben. Szerinte Roger csúsztatott és hazudott, magyarázatot és bocsánatkérést
követel. A rendező beleegyezik, hogy kettesben leutazzanak vidékre a férfi
családjához, hogy menetközben tisztázhassák a félreértéseket.
A rögtönzött road trip elején Deutsch beinvitálja a
suspense-t is a történetbe – alteregója arra gyanakszik, hogy János bosszút
akar rajta állni –, amitől még a művészek felelősségét taglaló hosszas
diskurzus is feszültséggel és téttel telítődik. A rendező ugyanakkor Roger
szándékainak őszinteségét illetően is elbizonytalanítja a nézőt, aki joggal
gyaníthatja: a filmes semmit nem bánt meg, és csak azért vállalta az utazást,
hogy megfigyelje leendő exploitation projektje alanyát a „természetes
környezetében.” Ugyanígy Deutsch álláspontja sem derül ki, ő csak a kérdéseket
teszi fel. Filmje mégis bátor vállalás: az avantgárd kifejezésmódokról lemondva
– a képi világ talán már túl konvencionális is – mindent a színészekre tett
fel, és elsősorban a Jánost alakító Tóth Barnabásnak köszönhetően, bejött a
számítása.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 6.33 |
|
|
|
|