|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziHalálos iramban 8. Huber Zoltán
The
Fate of the Furious – amerikai, 2017. Rendezte: F. Gary Gray.
Írta: Chris Morgan, Gary Scott Thompso.
Kép: Stephen F.
Windon. Zene: Brian Tyler.
Szereplők: Dwayne
Johnson (Hobbs), Charlize
Theron (Cipher), Scott
Eastwood (Eric), Vin Diesel
(Toretto). Gyártó: Universal
Pictures. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált.
Hívhatjuk
hetedik művészetnek és csodálhatjuk százhúsz év alatt elért magasságait, a mozi
alapvetően a bennünk élő gyermeken keresztül lép kapcsolatba velünk. A sötétben
fénylő, mozgásba lendülő képek csodája minden filmben közös, de ha kizárólag a
tizenegy éves énünk szája marad tátva, ott vélhetően nem az intellektuális
finomságokon volt a fő hangsúly. A vagány sofőrökből, csillogó karosszériákból
és szögegyenes benzinfilozófiai egysorosokból gründolt Halálos iramban-franchise pontosan azért dübörög még mindig, mert a
naiv kiskamasz-fantáziánkat találja célba. A Diesel-meghajtású, magas
fordulatszámon pörgő széria sohasem árul zsákbamacskát, így nemcsak napjaink
legjobb no-brainer kikapcsolódása, de a hagyományos akciófilmes esztétika egyik
utolsó nagy mohikánja is. A mindent elviccelő vagy folyamatosan vívódó hősök, a
nosztalgikus önparódiák és barokkos neo-trash idézőjelezgetések korában külön
öröm az olyan maszkulin szappanoperával egyben tartott krómpornó, ami
mérföldekre elkerüli agyunk legcsekélyebb igénybevételét. Hét epizód és
négymilliárd dollárnyi bevétel után szerencsére már rég túl vagyunk az olyan
földhözragadt dolgokon, mint a rigorózus fizikai-logikai-narratív
törvényszerűségek. Csak az öröm-potenciál és a menőség-faktor számítanak, hogy
minden és mindenki jól mutasson a vásznon. A sorozat nem véletlenül vonzza
magához a műfaj legnagyobb neveit, amolyan össznépi gálaműsorrá varázsolva a filmet,
ahol csupán annyi szabály van, hogy a kalandok után közös grillezésen kell
köszönetet mondani az újonnan megtalált családért. Ahogyan Dom Toretto dörmögi:
nem az számít, mi van a motorház alatt, hanem az, hogy ki ül a volánnál. Jelen
esetben az autóskártya-gyűjtő, színes matchboxokat egymásnak gurító énünk
taposhat a gázba és amíg ez így marad, a széles vigyor és a színtiszta
komolytalanság garantált.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 6 átlag: 6.67 |
|
|
|
|