|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
DVDA mi emberünkSoós Tamás Dénes
Our
Kind of Traitor – angol – francia, 2016. Rendezte: Susanna White. Szereplők:
Ewan McGregor, Naomie Harris, Stellan Skarsgård. Forgalmazó: GHE-Bontonfilm.
108 perc.
Nehéz
a John le Carré-rajongók élete. Bár a moziban reneszánszukat élik a
kémthrillerei, az adaptációkon a túltermelés jelei mutatkoznak. A színvonal
kileng, egy Suszter, szabó, baka, kémre
egy Panamai szabó jut – vagy egy A mi emberünk. Pedig a történetben,
amely a maffiapénzeket tisztára mosó angol bankok körül bonyolódik, van kraft,
de a forgatókönyvet jegyző Hossein Amini kiheréli a zsánert azzal, hogy olyan
kémthrillert ír, amiben mindenki az, akinek mondja magát, vagy akinek az első
pillanattól látszik. „A gonosz az gonosz, nem társadalmi tényezők függvénye” –
filozofálnak a filmben, pedig ez így, kontextus híján, nem annyira az idézett
Leszek Kolakowski, hanem az amerikai B-filmek nagy gondolata, amik az árnyalt
jellemrajzon spórolnak („a gonosz az gonosz és kész”), hogy a felpörgetett
cselekményre fókuszálhassanak. Csakhogy itt a cselekmény is csalódást kelt,
ugyanis merő fantasy az, ami a szemünk előtt zajlik: az irodalomtanár és ügyvéd
felesége egy marokkói nyaraláson összebarátkozik az orosz maffia jószívű
pénztárosával, akit az új főnök el akar tenni láb alól, így hát hőseink a
segítségére sietnek: pen drive-ot szállítanak az MI6-nek, és ha kell, embert is
ölnek a védelmében. Pusztán azért vállalják mindezt, mert „nemes jellem” a
tanár úr, akinek karakterét az bonyolítaná, hogy míg az idegen orosz maffiózóért
az életét is feláldozná, férjként már korántsem ilyen hűséges. De amint
csavarodni kezd a történet, a házastársi válságról épp olyan gyorsan feledkezik
meg Susanna White rendező, mint a lélektani hitelességről. Danny Boyle
operatőre, Anthony Dod Mantle szellemesen fényképezi ezt a hosszú, üres terekbe
és tükröződő felületekre komponált techno-thriller világot, arról már nem ő
tehet, hogy a tévérendezőnőnek minden motívumról egy giccses kép jut eszébe: a
vérről a hó, a drogról a szédülés. Apropó, tévé: bár messze nem volt tökéletes
az Éjszakai szolgálat, A mi emberünk humortalan blődlije a
legjobb érv a regények tévésorozatra adaptálása mellett. Le Carré-rajongóknak
érdemes kivárásra játszaniuk: 2018-ban érkezik A kém, aki bejött a hidegről miniszériája Aidan Gillennel (Kisujj a
Trónok harcából) a főszerepben.
Extrák:
Semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 6.75 |
|
|
|
|