|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziBezárvaSepsi László
Shut In – amerikai-kanadai-francia, 2016. Rendezte: Farren Blackburn. Írta:
Christina Hodson. Kép: Yves Bélanger. Zene: Szereplők: Naomi Watts (Mary),
Crystal Balint (Grace), Ellen David (Joan), Alex Braunstein (Aaron). Gyártó:
Transfilm / EuropaCorp / Lava Bear Films. Forgalmazó: Big Bang Media. Feliratos. 90 perc.
Az egyedülálló anyák a
horrorfilm hőstípusainak különösen veszélyeztetett csoportjába tartoznak. Ha
éppen nem valami soviniszta szatír (vagy akár maga az ördög) szagolja ki, hogy
nincs férfi a háznál, még akkor is szembe kell nézniük a családjuk
maradványaiban (általában egyke gyermek) megtestesülő múltbéli trauma
pszichológiai veszedelmeivel. A tematika klasszikusának számító Ördögűzőben nem volt kérdés, hogy Chris
MacNeil csak az egyház (és a patriarchátus) derék férfijaival szövetkezve
veheti fel a harcot a Gonosszal; ezzel szemben a Bezárva hősnőjének tortúrája elsősorban a függetlenedésért zajló
küzdelem, hiába lábatlankodik körülötte egy apapótlék pszichiáter és egy jó
partinak tűnő kérő.
A The Babadookhoz hasonlóan itt is egy halálos kimenetelű autóbaleset
kezdőpont, amely után az egyre labilisabb elmeállapotú özvegy félreeső házikójukban
magára marad mozgásképtelen mostohafiával, de a többértelmű klausztrofób téboly
színrevitele helyett a Bezárva inkább
az egyszerűbb megoldások felé húz, idővel lazítva a szívszorító anyaportrén,
végül pedig menthetetlenül átadva a teret a fantáziátlan kergetőzésnek. Bár a
külvilágtól elzárt otthonban zajló csiki-csukival Farren Blackburn filmje
megfeneklik az ezerszer látott ijesztgetések szintjén, a pubertáskori
gyereknevelés kínjainak felidézésével olykor mégis szert tesz némi egyediségre.
A bezárva/kizárva érzelmi elidegenedésre utaló szójátékától az „egész nap a gép
előtt ül” tapasztalatának morbid újragondolásáig a Bezárva könnyedén kiteszi az egyenlőségjelet a kamaszkori
szülő-gyerek konfliktusok és a szűk térben játszódó horror közé: hiszen
mindkettő azzal kezdődik: „mintha egy idegen lenne a házamban”.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 5 |
|
|
|
|