|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
DVDAngi VeraGelencsér Gábor
Magyar,
1978. Rendezte: Gábor Pál. Szereplők: Pap Vera, Pásztor Erzsi, Szabó Éva, Dunai
Tamás. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet. 93 perc.
Bűnös
vagy áldozat? – az ötvenes évek politikájáról szóló történetekben könnyű
válaszolni erre a kérdésre. Gábor Pál filmje azonban éppen ezt a dilemmát
árnyalja címszereplőjének karakterében. Angi Vera, a fiatal ápolónő őszinte és
naiv teremtés; ami a szívén, az a száján? Ravasz karrierista, aki jó érzékkel
alkalmazkodik a káderképző iskola elvárásaihoz? Esendő ember: ha szerelmes,
odaadóan szeret; ha fél, feladja szerelmét és a szerelmet? Netán boszorkányos
vamp, aki számításból csábít? Vagy csak sodródó tizennyolcéves háborús árvaként
tartozni szeretne valahova, s a legerősebb apa/anyafigurához csapódik?
Valamennyire mindegyik és teljességgel egyik sem – éppen ez adja a karakter és
általa a korszak ábrázolásának összetettségét, drámai mélységét, ahogy ebből
fakad a film máig tartó elevensége, ereje is.
Érdemes
az ötvenes évek korszakán belül pontosan kijelölni a történet idejét, hiszen ez
alapozza meg és hitelesíti az árnyalt lélekrajzot. Mindehhez segítséget maga
Gábor Pál (illetve a kiadvány szerkesztője) nyújt. A Fordulat című híradóösszeállítás olyan, mintha az idestova harminc
éve elhunyt rendező a DVD-kiadás extrájaként készítette volna: képet kapunk
belőle a két munkáspárt, a szocdemek és kommunisták 1948-as egyesülésével
létrejövő hatalomkoncentrációról, s az annak nyomán kibontakozó személyi
kultusz és politikai terror első jeleiről. (A film keletkezése évében készült
történelmi montázs valójában háttértanulmány lehetett az alkotó számára.) Angi
Vera története tehát a demokratikus többpártrendszerből a szovjetmintájú
egypárti diktatúrába átvezető időszak hónapjaiban játszódik, amikor egyfelől
még minden nyitott és bizonytalan – másfelől viszont már lezárult és eldőlt. A
címszereplő útja az erkölcsi autonómiától a politikai behódolásig ezt a
folyamatot írja le, méghozzá nem a nagyon is kiismerhető hatalmi játszmák,
hanem a jóval rejtélyesebb lelki és a még kiszámíthatatlanabb testi késztetések
küzdelmeként.
A
díjak tucatjával elhalmozott Angi Vera
művészi érdemei a rendező mellett Koltai Lajos nyomasztó tónusú, ólomszürke
őszi képeinek, valamint az azonos című novella szerzőjének, Vészi Endrének is
köszönhetők, akinek a hasonló korszakot megidéző Kettévált mennyezet című írásából forgatja Gábor Pál a következő
filmjét. A siker miatti újrázás azonban kivételes az igen sokféle témájú és
stílusú filmeket tartalmazó rendezői pályán, amint erről már a hatvanas évek
Balázs Béla Stúdiójában készült, a lemezen szintén helyet kapó filozofikus etűd
(Prometheus), kisjáték- (Aranykor) és dokumentumfilm (A látogatás) tanúskodik.
Extrák:
Prometheus (BBS, 1962, 7’); Aranykor (BBS, 1963, 25’); A látogatás (BBS, 1969, 13’); Fordulat (HDS, 1978, 24’)
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 8.33 |
|
|
|
|