|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziInfernoAndorka György
Inferno
– amerikai, 2016. Rendezte: Ron Howard. Írta: Dan Brown regényéből David Koepp.
Kép: Salvatore Totino. Zene: Hans Zimmer. Szereplők: Tom Hanks (Langdon),
Felicity Jones (Sienna), Omar Sy (Bruder), Sidse Babett Knudsen (Dr. Sinkskey),
Ben Foster (Zobrist). Gyártó: Columbia Pictures / Imagine Entertainment.
Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált.
121 perc.
Első
látásra nyilvánvaló, hogy az Inferno
sztoriváza utcahosszal a Langdon-sorozat leghálásabb thrilleralapanyaga: a
megszokott kultúrtöris-rejtvényfejtős alvázra pakolt határidő-dramaturgia
ezúttal a fabula közepén amnéziával ébredő főhős in medias res indításából csap át a „menekülő ember”-sémába,
miközben félúton beleinjekciózzák a Játsz/ma
csavarját. Dan Brown szinte már nevetségesen túlfeszített, mindent-bele
hullámvasútjának fordulataiból jószerével csak egy testrabló-invázió hiányzik –
a legforróbb hely a pokolban azoknak legyen lefoglalva, akik mindebből nem
képesek épkézláb adaptációt összehozni.
A
karót nyelt és döcögős Da Vinci-kód,
majd a jóval áramvonalasabbra vett folytatás után az alkotók tovább haladnak a
megkezdett úton, ám a célon messze túllőttek – pedig az Infernónak alig hiányzott volna kozmetikázás a nagyvásznas
üdvösséghez. Amellett, hogy lényeges mozaikdarabokat hagynak el, amelyektől
mélységet nyernének a szereplők (lásd Sienna háttértörténete és a transzhumanista
szál teljes kiiktatása), a döntések némelyike, köztük több karakter kilapítása
kétdimenziós antagonistává, már dramaturgiai szempontból is nehezen védhető. A
valódi hidegzuhany azonban a végéig várat magára. Bár az óvatoskodás a
keresztény egyház bajszát húzogató elődöktől sem volt idegen, az idei
Dante-túrán az eredeti történetbe radikálisan beavatkoznak: a regény az
addigiakat gyökeresen átértelmező és egyben helyére pattintó, meglepő
befejezésének leradírozása a leggyávább húzás, amit az utóbbi időben Hollywood
a biztonsági játék jegyében elkövetett. Az alapanyag ilyen kiherélése több mint
bűn: szarvashiba. A zárókő elmozdításával a középszer védőszentjei magukra
omlasztották a teljes narratív építményt – a morális dilemmákat és ambivalens karaktereket
szemétbe dobó, üres filmklisékre szavazó művük pedig várhatóan az év egyik
leggyorsabban elfeledett mozis eseménye lesz.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 8 átlag: 4.38 |
|
|
|
|