|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziJason Bourne Huber Zoltán
Jason
Bourne – amerikai-brit, 2016. Rendezte: Paul Greengrass. Írta: Christopher
Rouse és Paul Greengrass. Kép: Barry Ackroyd. Zene: David Buckley és John
Powell. Szereplők: Matt Damon (Bourne), Alicia Vikander (Lee), Tommy Lee Jones
(Dewey), Riz Ahmed (Aaron), Julia Stiles (Nicky). Gyártó: Universal Pictures /
Kennedy-Marshall Company. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 124 perc.
A
hivatásos szuperügynökök, katonás testépítők és képzett harcművészek után a
szomszéd srác lett a kettőezres évek ikonikus akcióhőse. Bourne a skizoid
közhangulat, a mindenkit potenciális áldozattá és elkövetővé degradáló
terrorizmus terméke, a hétköznapiság álarcától szabadulni próbáló, identitását
kereső figura a néző nevében zúzta arcon az egyéniséget felzabáló hatalmat.
Matt Damon, a normcore hollywoodi helytartója eszményi választás volt a
szerepre, míg a trilógia középső és befejező felvonását rendező Paul Greengrass
végig földközelben tartotta az eseményeket. Az agymosott férfi belső és külső
küzdelmét, a múlt szövevényes rejtélyét a mindennapi környezetre hangolt,
lendületes és realisztikus összecsapások ellenpontozták. A képlet maximálisan
bevált, a közönség és kritikusok ódákat zengtek, úgy tűnik, örök visszatérésre
kárhoztatva Jason Bourne alakját. A franchise bűvöletében élő üzletembereket
nem hatotta meg sem a harmadik rész végére elért dramaturgiai végpont, sem a
Damon/Greengrass páros merev elzárkózása. Előbb nélkülük próbálkoztak a
vonatkozó univerzum bővítésével, majd végül őket is meggyőzték, lenne értelme
tovább bonyolítani a kémmesét.
Egy
természetes nyugvópontjára jutott történetet azonban nem egyszerű újra mozgásba
lendíteni. Bourne múltjába újabb titkot csempészni legalább olyan mesterkélt
húzás, mint ráküldeni egy újabb gonosz CIA-igazgatót. Hiába bukkan fel a
Facebook fiktív megfelelője és hangzik el Snowden neve többször, releváns
folytatás helyett felmelegített konfliktusokat és alulírt karaktereket kapunk.
A főhősben vibráló kettősségek és a hitelesség illúziói nélkül Bourne nem
sokban különbözik a Tom Cruise megformálta rendcsinálóktól. A rutin ellenben
üzembiztosan működik, a filmet Greengrass akciójelenetei és Damon jelenléte
emelik ki a tisztes iparosmunkák mezőnyéből.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 7 átlag: 7.14 |
|
|
|
|