|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
DVDÉjféli látomásSzoboszlay Pál
Midnight
Special – amerikai, 2016. Rendezte: Jeff Nichols. Szereplők: Michael Shannon,
Joel Edgerton, Kirsten Dunst. Forgalmazó: Warner Bros. 107 perc.
Kritikai
elismerésük ellenére Jeff Nichols egyetlen filmje sem jutott el a magyar
mozikba, most azonban elérhetővé válik az Éjféli
látomás. A forgatókönyvíró–rendező eddigi filmjeinek alighanem legnagyobb
erénye a kiváló karakterábrázolás, de Nichols bizonyított már a
feszültségkeltés (Take
Shelter), és az akciójelenetek terén is (főleg a Mud leszámolás-jelenetére gondolok). Az Éjféli látomás Jeff
Nichols első stúdiófilmje, de sajnos nem ér fel a korábbi művekig.
A történet egy különleges képességekkel bíró fiúról szól, akit
biológiai apja, Roy (Michael Shannon) barátja, Lucas (Joel Edgerton)
segítségével kimenekít a fiút megváltóként tisztelő vallási szekta köreiből, és
Roy feleségével (Kirsten Dunst) kiegészülve négyesben menekülnek az őket üldöző
kormányügynökök, és a szekta emberei elől. A menekülés célja, hogy a fiút
eljuttassák egy bizonyos helyre, viszont senki sem tudja, mi fog ott történni.
Minden adott tehát egy feszes, akciódús sci-fihez, de nagyjából
egy óra alatt minden feszültség feloldódik, ami az expozícióban kialakult:
megtudjuk, mi fog történni a fiúval, a szekta üldözési szálát elvarrják, és a
nyomozást vezető Sevier (Adam Driver) segítségével részben a másik üldözési
szál is elhal. Cserébe felerősödhetne a karakterdráma, de a szereplők
végletesen egydimenziósak: a szülői szeretet mindent legyőző ereje, a baráti
önfeláldozás, illetve a puszta halálfélelem vezérli őket, ami miatt az akciót
megszakító, a szereplőket középpontba állító jelenetek is üresek maradnak. Így
viszont nem marad más a film végére, csak a látvány, mely bár rendkívül
igényes, mégsem nyújt olyan katartikus élményt, mint az alkotást ihlető
Spielberg opusok zárásai. Az Éjféli
látomás ígéretes kezdete miatt sajnálatos leginkább, hogy Nichols üres
hollywoodi végre vezette ki filmjét.
Extrák: Kisfilmek, amikből a főszeplők
háttértörténetét ismerhetjük meg.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 11 átlag: 4.09 |
|
|
|
|